Bakgrunden till omorganiseringen är att nuvarande organisationsstruktur för avdelningen för stöd i utbildning och forskning (S-UF) inte fullt ut uppnått de förväntade synergierna sedan sammanslagningen 2022. För att säkerställa att verksamhetsstödet kan möta komplexa behov på ett mer strukturerat sätt och skapa en stabil grund för framtiden, är det nödvändigt att förändra delar av den interna organisationen.
Förslaget – verksamheten integreras i två befintliga avdelningar
Förslaget utgår från ett strategiskt långsiktigt perspektiv för hur verksamheten bäst organiseras inom högskolan för att kunna möta kärnverksamhetens behov. Verksamheten inom avdelningen för stöd i utbildning och forskning (S-UF) föreslås integreras i två befintliga avdelningar inom verksamhetsstödet. I och med att två avdelningar föreslås utökas, föreslås även en översyn av namn på avdelningar och enheter.
Forskningsstöd, nämndstöd och samverkansstöd
Föreslås integreras med avdelningen för ledningsstöd och ekonomi.
På vilka sätt gynnar förslaget högskolan och vår kärnverksamhet?
- Viktiga kompetenser samlade: Kompetens inom nämndstöd, forskningsstöd och ledningsstöd utgör en viktig komponent för ett kvalificerat stöd till kärnverksamheten.
- Stärkt forskningsstöd: Forskningsstödet är nära kopplat till ekonomi, bevarande och dataskyddsfrågor, och placeringen inom ledningsstöd och ekonomi möjliggör synergieffekter med juridik och informationssäkerhet.
- Samlat nämnd- och utredningsstöd: Det finns ett behov av ett mer samlat nämnd- och utredningsstöd för kvalitetssäkring av utbildningar och forskningsverksamhet, vilket möjliggörs genom integrationen med avdelningen för ledningsstöd och ekonomi.
- Förbättrat samverkansstöd: Samverkansstödets koppling till ekonomi, avtal och juridik gör att synergieffekter kan utvecklas tillsammans med enheten för ekonomi och redovisning samt högskolejuristen.
- Relationer med strategiska partners: Upprätthållandet av strategiska relationer, som med Hitachi, är en högskoleövergripande fråga som får en naturlig hemvist inom ledningsstöd.
Stöd till utbildning samt internationalisering och administration av forskarutbildning
Föreslås integreras med avdelningen för studentservice och utbildningsadministration.
På vilka sätt gynnar förslaget högskolan och vår kärnverksamhet?
- Verksamhetsnära stöd inom högskolepedagogik: Samlad avdelning för utbildningsnära stöd, inklusive högskolepedagogik, lärmiljöutveckling och IKT-pedagogik, förbättrar stödet till både personal och studenter.
- Samlat stöd för utbildningsrelaterade frågor: Att samla supportorganisation, tentamen, schema samt förvaltning och utveckling under en avdelning ger förutsättningar för att ge ett mer heltäckande stöd.
- Utveckling av högskolepedagogiska stödtjänster: En samlad organisation möjliggör utveckling av stödtjänster för kurs- och utbildningsplaner samt proaktivt stöd i nya frågor som till exempel artificiell intelligens (AI).
- Synergier inom internationalisering och forskarutbildning: Genom att samla stöd för internationalisering och utbildning på forskarnivå förbättras stödet till både student- och personalutbyte samt administration av utbildning på forskarnivå.
- Effektivisering av forskarutbildningsadministration: Samlad handläggning av utbildning på forskarnivå minskar sårbarhet och skapar effektivitet inom utbildningsadministrationen.
Förslagsprocess, remisshantering och tidplan
Innan förslaget kan beslutas ska det genomgå ett remissförfarande där stödets avdelningschefer samt intuitionernas prefekter ges möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Berörda chefer på aktuella avdelningar ska även genomföra risk-och konsekvensanalyser. Dessa genomförs – med stöd av HR - av berörda avdelningar, arbetsmiljöombud samt eventuell personalrepresentant. Information och förhandling med fackliga organisationer ska även genomföras. Högskoledirektör Katarina Hedlund Johansson betonar syftet med omorganiseringen:
– En omorganisering kan väcka både frågor och känslor, särskilt med tanke på andra processer som just nu pågår inom högskolan. Jag vill därför betona att förslaget handlar om att säkerställa en mer effektiv intern organisation för att kunna möta kärnverksamhetens behov på bästa sätt, säger Katarina Hedlund Johansson.
Tidplan
24 oktober – 7 november: Förslaget är ute på remiss hos avdelningschefer inom verksamhetsstödet samt prefekter, som har möjlighet att lämna synpunkter under denna period.
8 november: Förslaget bearbetas utifrån inkomna remissyttranden. Bearbetningen görs av berörda chefer och högskoledirektör.
11–12 november: Risk-och konsekvensanalyser genomförs av berörda avdelningar.
13 november: Fackliga organisationer informeras om förslaget under MBL-sammanträde och har möjlighet att ge synpunkter.
27 november: Förhandling med fackliga organisationer under MBL-sammanträde.
2 december: Beslut av rektor på rektors ledningsråd. Efter rektors beslut kommer arbetet med att implementera den nya organisationen att påbörjas. Löpande information om implementeringen kommer ges.
1 januari 2025: Organisationsförändringarna träder i kraft.
Med reservation för ändringar.