Högskolan Dalarna är en statlig myndighet som lyder under regeringen. Högskolans övergripande verksamhet leds av högskolestyrelsen. Rektor är myndighetschef och direkt underställd styrelsen. Som statligt lärosäte regleras verksamheten exempelvis av högskolelagen och högskoleförordningen. Läs mer om högskolans styrning här.
I ledningssystemet visas de strukturer och processer som ledningen använder för att styra verksamheten, som används för att fullgöra verksamhetens uppgifter och för att nå uppsatta mål.
Högskolans organisation framgår här.
Högskolans uppdrag
Högskolan får årligen riktlinjer från regeringen via regleringsbrev. Det anger mål och anslag för lärosätets verksamhet och det innehåller särskilda uppdrag som regeringen kan lägga på ett lärosäte. Nationella styrdokument sätter ramar och yttre strukturer för lärosätets verksamhet. Högskolans vision, mål och strategi skriver fram prioriteringar.
Högskolans, styrelsens och rektors uppdrag beskrivs i arbetsordningen för Högskolan Dalarna.
Arbetsordning Högskolan Dalarna (pdf). Arbetsordningar finns också för andra organ, till exempel för institutioner och utbildnings- och forskningsnämnden (UFN). Arbetsordningar återfinns på sidan för styrdokument.
Högskolans ledningssystem
Ledningssystemets uppbyggnad har sin historiska utgångspunkt i kvalitetssystemets krav på systematisk planering, genomförande och uppföljning av verksamheten enligt förbättringscykeln PDCA. Högskolan Dalarnas ledningssystem är ett integrerat system som samlar interna och externa krav, mål, ramar, styrdokument och rutiner. Det beskriver hur samtliga delar av verksamheten planeras, bedrivs, utvärderas och kontinuerligt förbättras. Ledningssystemet inkluderar kvalitetssystemet liksom andra områden där det behövs tydlig systematik för att ge förutsättningar för hög kvalitet i utbildning, forskning och samverkan, dvs allt från lokalförsörjning, miljöledning och säkerhetsarbete till ekonomi och arbetsmiljö.
Vårt ledningssystem är uppbyggt runt verksamhetscykelprocessen. Styrdokument och ansvar säkerställer att vi arbetar på ett effektivt och rättsäkert sätt.
Bildtext: Illustrationen visar en övergripande skiss över ledningssystemet och förklarar kopplingen mellan verksamhetscykeln och vårt uppdrag.
Högskolans verksamhetscykel
Verksamhetscykeln är högskolans process för planering, genomförande och uppföljning av verksamheten.
Högskolans kvalitetssystem
Vid Högskolan Dalarna bedrivs ett kontinuerligt och systematiskt kvalitetsarbete.