Viktiga resultat från utvärdering av sjuksköterskeutbildningen

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

UKÄ:s (Universitetskanslersämbetet) bedömning är en viktig bekräftelse på våra åtgärder för att stärka utbildningskvalitet.

Maria Svedbo Engström, programansvarig för sjuksköterskeprogrammet, delar med sig av hur samarbetet med Region Dalarna och Dalarnas kommuner har stärkt och utökat den verksamhetsförlagda utbildningen.

Högskolan har nyligen nåtts av besked att UKÄ bedömer att vi på ett bra sätt arbetar med kvalitet i vår sjuksköterskeutbildning. Utvärderingen som fokuserade på kvalitet i verksamhetsförlagd utbildning och bland annat kompetensförsörjning av lärare har pågått i flera steg sedan 2021. Under 2023 kom en ytterligare utmaning. Då infördes en ändring i Högskoleförordningen som krävde att vi med kort varsel behövde utforma en ny utbildningsplan med mer verksamhetsförlagd utbildning för studenter som börjar hösten 2024. Ändringen i Högskoleförordningen beror på ett EU-direktiv som styr hur mycket verksamhetsförlagd utbildning som ska ingå i vissa utbildningar. Samverkan med kommuner och region har varit helt avgörande för att kunna utöka och stärka den verksamhetsförlagda utbildningen så att vi kan fortsätta utbilda de kompetenta sjuksköterskor som är så välbehövda inom vården.

Vilka åtgärder har tagits för att stärka samverkan mellan utbildningen och den kliniska verksamheten?

– Vi har sedan många år en nära samverkan med Region Dalarna och Dalarnas kommuner som är våra största samarbetsparter för verksamhetsförlagd utbildning. Vi har bland annat i nära samverkan arrangerat gemensamma träffar och utbildningar för de sjuksköterskor som handleder våra studenter för att stärka dem som handledare och göra det mer tydligt vad studenterna förväntas uppnå under sin verksamhetsförlagda utbildning.

Hur har samverkan lett till utveckling av den verksamhetsförlagda utbildningen?

– Det är i dialog med vårdverksamheter som vi kan identifiera enheter som inte tidigare har haft studenter men som har förutsättningar att ge våra studenter en bra verksamhetsförlagd utbildning. Det finns flera goda exempel inom Region Dalarna som visar att det är värdefullt med samarbete och erfarenhetsutbyte med vårdenheter med lång vana av att ha studenter när nya placeringar introduceras. En viktig resurs är också de lärare som tack vare samfinansierade uppdrag mellan högskolan och Region Dalarna kan stötta handledare och verksamheter som tar emot våra studenter.

Vilka insatser har gjorts för att utveckla den nya utbildningsplanen?

– I den nya utbildningsplanen så har antalet veckor med verksamhetsförlagd utbildning ökats från 36 till 43. Det är en stor och viktig del av utbildningens totalt 120 veckor. I den här processen har vi omarbetat de flesta av våra 16 kursplaner. Tack vare ett stort engagemang från alla som arbetar för och med sjuksköterskeprogrammet så har vi lyckats ro i land dessa två omfattande processer.

I sjuksköterskeutbildningen är det praktiska hantverket viktigt. Men, det praktiska hantverket måste förberedas och integreras med aktuell och relevant kunskap, etisk reflektion och kritiskt tänkande. Det är väl känt från internationell forskning att sjuksköterskeutbildning som stärker kritiskt tänkande och förmåga att integrera aktuell och relevant kunskap i vården är avgörande för patientsäkerhet och överlevnad.

Med den nya utbildningsplanen stärker vi arbetet med att förbereda studenterna inför den verksamhetsförlagda utbildningen. Vi arbetar också vidare med reflektionsseminarier och skriftliga uppgifter parallellt med den verksamhetsförlagda utbildningen där studenter får integrera teoretiska kunskaper med det de möter i vården.

Sjuksköterskeutbildningen är, och ska vara, en utbildning som rustar sjuksköterskor för att agera för god och säker vård som bygger på aktuell och relevant kunskap. Nu och i framtiden. 

Vad har förbättrat kopplingen mellan teoretiska och praktiska aspekter av utbildningen?
– Studenter får nu ännu mer öva på att arbeta med systematiska processer för att med utgångspunkt i aktuell och relevant kunskap göra bedömningar av behov och problem, planera, genomföra och utvärdera evidensbaserade vårdinsatser.

Hur kommer det nya EU-direktivet påverka förutsättningarna för högskolan, med tanke på ökningen av VFU (verksamhetsförlagd utbildning)?

– Kravet på ökad andel verksamhetsförlagd utbildning är en utmaning som vi delar med hälso- och sjukvården. Vården behöver utbildade sjuksköterskor, men det är också en utmaning för dem att ta emot våra studenter för verksamhetsförlagd utbildning när de har brist på sjuksköterskor. Samverkan är avgörande för att vi med god kvalitet och i den omfattning som krävs ska kunna utbilda sjuksköterskor som så väl behövs i vården.

 

Vid UKÄ:s återföringskonferens den 24 april kommer en studentrepresentant, prefekt Ingela Wiklund, ämnesansvarig för omvårdnad Katarina Göransson och Maria Svedbo Engström, programansvarig att delta.

Relaterade länkar

[2024-03-14] Alla sjuksköterskeutbildningar har följts upp - Universitetskanslersämbetet (uka.se)

Kontakt
Maria Svedbo Engström
Universitetslektor omvårdnad
Senast granskad:
Senast granskad: