Det utbildningsvetenskapliga seminariet är öppet för alla som är intresserade och fyller flera viktiga funktioner, dels som ett led i kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet och dels för att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund. Därför behandlas utbildningsvetenskaplig forskning utifrån en mångfald ansatser och rör utbildning utifrån att det hör samman med en livslång process som kan relateras till bildning och hållbarhet i samhället.
Seminarieschema
Onsdag
Onsdag, 26 februari 2025, kl 13:00 - 14:30
Selma och zoomrum 110, Campus Falun
Lärarledares möjligheter att leda kollegiala utvecklingsprocesser.
Onsdag 12 mars 2025
Onsdag, 12 mars 2025, kl 13:00 - 14:30
Selma och zoomrum 110, Campus Falun
Språklig mångfald i svensk grundlärarutbildning: lärarstudenters och grundskollärares röster.
Onsdag, 26 mars 2025
Onsdag, 26 mars 2025, kl 13:00 - 14:30
Selma och zoomrum 110, Campus Falun
Att lära matematik genom kreativa resonemang i kombination med testbaserat lärande.
Aktiviteter
Förutom seminariet hålls två lärosätesövergripande forskareftermiddagar per år, som rör exempelvis skrivande, forskningsansökningar, etik, forskningskommunikation och publikationsprocesser.
Utbildningsvetenskapliga forskargrupper
- Bilddidaktik
- De samhällsorienterade ämnenas didaktik
- Hållbar utveckling naturvetenskapernas och teknikens didaktik (HUNT)
- Idrott och hälsa pedagogik
- Läs- och skrivdidaktiska forskningsgruppen (LÄSK)
- Matematikdidaktik
- Pedagogiskt ledarskap och pedagogiska miljöer
- Språk, litteratur, utbildning i mångfaldsperspektiv (SLUM)
- Styrning, organisering och ledning (SOL)
- Utbildningshistoria
- Yrkesdidaktik