Magnus Fahlström har disputerat i pedagogiskt arbete

Magnus Fahlström försvarade sin avhandling "Teaching mathematics in a physical environment: Act, react, or avoid?” den 18 oktober vid Högskolan Dalarna.
Man porträttbild utomhus
Privat

Berätta lite om dig själv, vem är du?

– Jag har arbetat som lärare i matematik och datavetenskap på gymnasiet och komvux sedan andra halvan av 1990-talet. Från och med 2010 har jag arbetat på Högskolan Dalarna och undervisat blivande och aktiva lärare i matematik, matematikdidaktik samt programmering. Ganska tidigt i min lärarkarriär blev jag medveten om betydelsen av den fysiska miljön för om undervisningen blev lyckad eller ej. Med åren har denna medvetenhet ökat och fört mig in på det spår som nu resulterat i en doktorsavhandling.

Vad handlar din avhandling om? 

– Min forskning handlar om betydelsen av den fysiska miljön i undervisningssituationen ur ett lärarperspektiv med särskilt fokus på matematikundervisning.

Hur har du genomfört studierna? 

– Jag har genomfört intervjuer och litteraturstudier samt använt online-enkäter som analyserats på olika sätt med fokus på den fysiska miljöns betydelse i undervisningssituationen. Jag har utvecklat både teoretiska modeller och metoder för dessa olika analyser.  

Vad har du kommit fram till?  

– I huvudsak kan resultaten beskrivas i förståelsen av tre typer av undervisningssituationer kopplat till kvaliteten hos olika aspekter av den fysiska undervisningsmiljön.
- Vid tillräcklig kvalitet kan lärare agera ut hela sin undervisningsrepertoar.
- Vid bristande kvalitet tvingas lärare kompensera bristerna genom att justera den tänkta undervisningsaktiviteten.   
- Vid mer bristande kvalitet och mer tidsåtgång för att kompensera väljer lärare ofta att undvika en viss typ av aktivitet helt och hållet.
Mina resultat visar också att de aspekter av den fysiska klassrumsmiljön som lärare anser mest viktiga ofta är kopplade till elevaktiva situationer med riklig interaktion i klassrummet. 

Vad är det viktigaste resultatet?

– Lärare vet vilken undervisning som deras egen erfarenhet och forskning visat vara gynnsam för elevernas lärande, men den fysiska miljön gör den ofta svår att genomföra.

De idéer, teoretiska modeller och metoder jag använt och utvecklat kan och får gärna användas av andra som är intresserade av liknande eller närliggande frågor.

Vad kommer du göra nu efter avklarad disputation?

– Fortsätta med undervisning, forskning och samverkan. Det finns inga bestämda planer i nuläget.

Vem eller vilka är målgruppen för resultaten i din avhandling?
Aktiva och blivande lärare, lärarutbildare, beslutsfattare rörande utbildning på alla nivåer samt forskare som studerar frågor kopplade till de nyss nämnda kategorierna.

Länk till avhandling: Teaching mathematics in a physical environment : Act, react, or avoid? (diva-portal.org)

Nyhet: Ny avhandling om klassrumsmiljöns betydelse för undervisning - Högskolan Dalarna

Inlägg: Linkedin

Kontakt
Magnus Fahlström
Universitetsadjunkt matematikdidaktik
Senast granskad:
Senast granskad: