Maria Walla har disputerat i pedagogiskt arbete

Den 17 juni försvarade Maria Walla sin avhandling i pedagogiskt arbete.
Maria i biblioteket med en bok i handen.
Linnea Hinz

Maria Wallas avhandling "Matematik i förskoleklass. En studie om bedömning och matematikundervisning vid skolstart”, undersöker hur förskoleklassens bedömningspraktik i matematik påverkar bedömning och matematikundervisning i förskoleklass och hur matematikundervisningen kan utformas för att främja likvärdighet.

Avhandlingen består av tre delstudier med totalt fem publikationer.

  • Dokumentstudie: Jämförelse av bedömningsmaterial för sexåringar i Sverige och Norge.
  • Fokusgruppsstudie: Fokusgruppsintervjuer med förskoleklasslärare om bedömning vid skolstart.
  • Designstudie: Samarbete med en lärare för att undersöka hur likvärdig matematikundervisning kan utformas i förskoleklass.

Vad har du kommit fram till? 

Avhandlingens resultat visar att i jämförelse med internationella bedömningsmaterial som används vid skolstart sticker bedömningsmaterialet för svensk förskoleklass ut, framför allt när det gäller vad som ska bedömas. I stället för att fokusera på elevers tidiga taluppfattning, som internationella bedömningsmaterial, hamnar det matematiska innehållet i bakgrunden i det svenska bedömningsmaterialet. Utifrån en internationell kontext blir den svenska förskoleklassen därmed ett annorlunda exempel på hur en bedömningspraktik i matematik vid skolstart kan se ut.

Avhandlingens resultat visar att förskoleklassens matematikundervisning kan förstås som unik avseende hur och varför matematikundervisningen genomförs som den görs. Som en motbild till detta kan förskoleklassens matematikundervisning också förstås som föränderlig där det nationella bedömningsmaterial som genomförs vid skolstart gör det både enklare och svårare att anpassa matematikundervisningen så den ska bli likvärdig för alla elever.

Vidare visar avhandlingens resultat att likvärdighet kan förstås på olika sätt beroende på om lärare talar om arbetet inför bedömning, genomförande av bedömning eller matematikundervisningen efter bedömning. Förståelsen av likvärdighet kan få konsekvenser för hur bedömningen både genomförs och följs upp i matematikundervisning. Avhandlingens resultat visar dock att det är möjligt att utforma en likvärdig matematikundervisning med utgångspunkt i bedömningen för förskoleklass, likvärdig i betydelsen att alla elever får tillgång till ett matematiskt innehåll och möjlighet att utveckla ett framgångsrikt förhållningssätt i och till matematikämnet.

Varför ville du börja forska här på Högskolan Dalarna?

Samma år som jag blev färdig med min masterexamen flyttade jag och familjen hem till Dalarna, efter tolv år i Norge. Därför blev det naturligt att söka en doktorandtjänst vid Högskolan Dalarna. Åren som doktorand vid Högskolan Dalarna har varit mycket givande!

Institutionen för lärarutbildning gratulerar Maria Walla till hennes framgångsrika tid som doktorand på Högskolan Dalarna och ser fram emot att följa hennes fortsatta arbete och bidrag till forskningen. 

Senast granskad:
Senast granskad: