Nya medel till forskningssamarbete för en mer likvärdig skola

Maria Fredriksson, Maria Olsson och Anette Bagger ansvarar för två forskningsprojekt som har fått forskningsmedel inom ramen för det Nationella FOU-nätverket för verksamheter med stora utmaningar.

Många skolor och förskolor i Sverige står inför allt större svårigheter att skapa förutsättningar för en likvärdig utbildning. För att möta dessa utmaningar har Stockholms universitet, Högskolan Dalarna, Karlstads universitet, Malmö universitet och Mittuniversitetet gått samman i en gemensam forskningssatsning. Samarbetet sker inom ramen för det Nationella FOU-nätverket för verksamheter med stora utmaningar.

I slutet av 2023 startades sex forskningsprojekt, och hösten 2024 kommer ytterligare sex projekt att inledas. Högskolan Dalarna ansvarar för två av projekten:

Förskolor med stora utmaningar – undersöker hur professionella inom förskolan upplevt en nationell förbättringssatsning. Forskarna Maria Fredriksson, Maria Olsson (Högskolan Dalarna) och Gudrun Holmdahl (Karlstads universitet) leder projektet.

Matematik, Inkludering och Likvärdighet (MIL) – syftar till att motverka exkludering i matematik och främja inkluderande undervisning. Forskarna Anette Bagger (Högskolan Dalarna) och Helena Roos (Malmö universitet) leder projektet.

Läs mer om samarbetet: Nya forskningsmedel för skolverksamheter med stora utmaningar - Högskolan Dalarna (du.se)

Interagera gärna med inlägget på Linkedin 

Senast granskad:
Senast granskad: