Resorna inom projekten för Erasmus+ ska helst ske miljövänligt och gruppen tog därför tåget till Köpenhamn, vilket gick smidigt och gav möjlighet till såväl arbete som umgänge under många timmar.
Valet av hotell gjorde att vi kunde promenera till Københavns Professionshøjskole och där tillbringades hela torsdagen. Kollegor från grund- och ämneslärarutbildning visade oss runt och arrangerade lunchsamtal. CFU (Center for Undervisningsmidler København) är en del av högskolebiblioteket där lärarstudenter kan låna böcker och annat material för att inspireras i sin undervisningsplanering. Att bekanta sig med skönlitteratur, film och annat undervisningsmaterial blir aktuellt tidigt i utbildningen i Danmark, eftersom studenterna är på VFU en dag i veckan redan från termin 1.
Vi fick se exempel på arbete med skönlitteratur och användning av AI och andra informationsteknologiska hjälpmedel i undervisning för lägre åldrar. Vi besökte också lokaler där undervisningsmaterial för olika estetiska lärprocesser förvarades. Precis som studenterna fick vi möjlighet att prova på allt från kinetisk sand till jätterutschkana - en demonstration av att det behövs större variation i lärarutbildningen. Vi fick rejält med inspiration till campusundervisning. Vi diskuterade det dubbla didaktiska uppdraget, hur estetiska lärprocesser kan utnyttjas både i skola och högskola och hur viktiga artefakter är särskilt för yngre barn.
Under det planerade lunchmötet träffade vi dansklärarkollegor och fick tillfälle att utbyta erfarenheter från våra olika verksamheter i de båda länderna. Vi samtalade om skolformer, möjligheter och utmaningar vad gäller campus- och distansundervisning och skillnader och likheter mellan ländernas förutsättningar för lärarutbildning.
Efter lunch besökte vi Skriveværkstedet som visade sig ha många likheter med HDa:s språkstöd och andra stödjande funktioner. Kvällens kulturella upplevelse började på Kongens Nytorv där flera studentgrupper musicerade i eftermiddagssolen. Därefter följde en guidad tur på kanalerna och gemensam middag på italiensk restaurang i trendiga Kødbyen.
Dag 2 bjöd oss ytterligare inspiration till undervisning, men vi passade först på att ha ett ämnesmöte under förmiddagen. Efter lunch i kantinen fick vi möjlighet att följa pågående projekt i Future Classroom Lab, där ämneslärarstudenter i danska som kommit en bit längre i utbildningen och nya programstudenter samarbetade om att gestalta lärandeteorier i olika teknologiska experiment. Vi fick också auskultera ett multimodalt litteraturseminarium med stor studentinteraktion.
Under eftermiddagen mötte vår nya ämneskollega Catarina Schmidt upp och vi tog tåget till Humlebæk och Louisiana Museum of modern Art, där vi tillbringade några avslutande timmar. Vi tog oss också tid att socialisera runt middagsbordet – en fin avslutning på en mycket givande resa.
Under den långa, men även i denna riktning, smidiga resan hem, hann vi reflektera över vilket utbyte en sådan resa ger. Förutom rent självklara aspekter som att lära känna varandra bättre och därmed komma varandra närmare även i arbetslivet har vi också fått nya inspel runt lärverktyg och läromedelsanalys, vilket är ett nytt examensmål i lärarutbildningen. Vidare har vi blivit inspirerade till framtida skandinavisk/nordisk samverkan och fortsatta erfarenhetsutbyten på grannspråk, något som detta studiebesök visat är värdefullt för svenskämnet. Våra danska kollegor är å sin sida intresserade av hur HDa/PUD arbetar med utbildning av VFU-handledare.
Resenärerna är mycket nöjda med resan och uppmanar andra som vill genomföra projekt inom Erasmus+ att göra en ansökan!