Checklista för hållbara evenemang och konferenser

Denna checklista ska ge stöd till arrangerandet av hållbara evenemang och konferenser.

Poängsätt varje "Ja" med 1 poäng och varje "Nej" med 0 poäng. Ju högre resultat desto bättre. Använd gärna checklistan som en del i planering och utvärdering av evemanget/konferensen.

  1. Sker inbjudan till evenemanget/konferensen digitalt?
  2. Erbjuder ni möjlighet att delta digitalt?
  3. Berättar ni för deltagarna hur de kan bidra i hållbarhetsarbetet? (Konkretisera)
  4. Finns både män och kvinnor samt mångfald representerad på programmet och/eller på
    scen?
  5. Har ni undersökt om deltagarna har särskilda behov exempelvis allergier, nedsatt syn-,
    hörsel- eller rörelseförmåga?
  6. Uppmuntrar ni deltagarna att resa kollektivt? (Lägg till i inbjudan)
  7. Anpassar ni start och slut för evenemanget till tåg- och busstider?
  8. Anpassar ni så att lokalen är lätt att nå via kollektivtrafik?
  9. Undviker ni giveaways och presenter?
  10. Talargåvor - kommunicerar dessa hållbarhet
  11. Har ni tänkt in åtgärder för att undvika matsvinn eller ställt motsvarande krav på
    leverantören av catering? (Kräv anmälan för mat)
  12. Kommer ekologiska alternativ erbjudas vid förtäring?
  13. Kommer närodlade alternativ erbjudas vid förtäring?
  14. Kommer vegetariska och/eller veganska alternativ erbjudas vid förtäring?
  15. Kommer rättvisemärkta alternativ erbjudas vid förtäring?
  16. Om eventet arrangeras på en lokal med utskänkningstillstånd bjuder ni på alkoholfritt
    alternativ eller max ett glas vin/öl? Det ska alltid finnas minst ett alkoholfritt alternativ.
  17. Om eventet arrangeras i egen/hyrd lokal bjuder ni på max 1-2 glas alkoholfritt eller
    alkoholhaltig dryck? Det ska alltid finnas minst ett alkoholfritt alternativ. (kolla regler för representation)
  18. Har ni säkerställt att flaskvatten inte förekommer? (skriv om)
  19. Finns det möjlighet för besökare att källsortera avfall i synliga och tillgängliga kärl?
  20. Undviker ni engångsartiklar exempelvis plastmuggar och bestick?
  21. Ges det utrymme för pauser under evenemanget?
Senast granskad:
Senast granskad: