Nyhetspublicering i våra kanaler
Vi har chansen att berätta om vår verksamhet via egna nyheter i högskolans interna och externa kanaler. Avdelningen för kommunikation gör en bedömning av nyhetsvärdet, planering av tidpunkt för publicering och publicering av nyheten i det nyhetsflöde där vi når rätt målgrupp. Ibland behöver nyheten nå flera målgrupper, justeras utifrån det och publiceras i flera nyhetsflöden eller spridas i andra kanaler där vi får bättre effekt och spridning.
Välkommen att skicka tips via mejl.
Skapa en kalenderhändelse
På våra webbplatser finns kalendrar där vi visar kommande händelser. Du kan skapa en händelse i kalendariet på du.se, studentwebben eller medarbetarwebben.
Det gör du via ett formulär som du når på följande sätt:
- Gå in på medarbetarwebbens startsida och logga in.
- Under rubriken "Kalender" listas kalenderhändelser (under organisationsövergripande nyheter). Längst ner i listan finns en knapp "Fler händelser".
- Via den kommer du till översiktssidan för kalenderhändelser. Högst upp till höger på den sidan hittar du "Lägg till händelse".
- Fyll i de fält som finns. Efter att du har klickat på "Skicka" kommer händelsen att granskas av avdelningen för kommunikation innan publicering på webben.
Nyhetsbedömning
Att bedöma nyhetsvärdet innebär att utvärdera relevans och intresse. Här är några kriterier avdelningen för kommunikation använder för att bedöma nyhetsvärdet:
- Aktualitet: Ju nyare och mer omedelbar en händelse är, desto större är nyhetsvärdet. Nyheter handlar om vad som händer nu eller nyligen.
- Betydelse: Händelsens konsekvenser och påverkan är viktiga. Ju fler människor som berörs eller ju större konsekvenser händelsen har, desto högre blir nyhetsvärdet.
- Oväntad: Ovanliga, oväntade eller märkliga händelser har ofta högre nyhetsvärde än förutsägbara händelser.
- Personlig: Händelser som engagerar på ett personligt eller emotionellt plan.
- Utveckling: Händelser som förväntas ha en fortsatt utveckling eller uppföljning.
Publicering och urval
I processen för urval av nyheter tittar avdelningen för kommunikation på:
- Prioritering av utrymmet i de kanaler vi hanterar
- Säkerställer att det vi berättar om stöttar verksamheten
- Värna om budskapens kärna och högskolans strategi, huvuduppdrag och kvalitetsuppdrag