Hur arbetar vi med vår webb?
Det är många personer som bidrar till innehållet på vår webbplats – men det ska inte märkas för läsaren. Högskolan Dalarna ska ge ett konsekvent och enhetligt intryck för besökaren. Så långt det är möjligt ska högskolan tala med en röst. Vår röst ska uppfattas som attraktiv, tillförlitlig, relevant och målgruppsanpassad.
Samtidigt finns det utrymme för de enskilda delarna (till exempel en institution, en forskargrupp eller ett samverkanscentrum) att kommunicera den egna organisationen. Det ska alltid tydligt framgå att de är en del av Högskolan Dalarna. På så sätt är målet att delarna ska stärka helheten och tvärtom.
Mottagarens behov styr innehållet
Högskolans webbplats(er) ska utgå från mottagarens/målgruppens behov och inte från avsändarens. Det innebär lättillgänglig information som bidrar till bred rekrytering av studenter och medarbetare samt främjar kommunikationen och relation med omvärlden. Innehållet på webbplatserna ska ha tydlig struktur, hög kvalitet, god sökbarhet och vara tillgänglighetsanpassad.
Mer om våra webbplatser
Extern webbplats: du.se
Du.se vänder sig till presumtiva studenter och personer utanför lärosätet som besöker webbplatsen för att inhämta information, få svar på frågor och komma i kontakt med högskolan. Den externa webbplatsen är vår viktigaste kommunikationskanal mot omvärlden. För många är du.se det allra första mötet med Högskolan Dalarna.
På du.se ska användarna snabbt och enkelt hitta svar på sina frågor. Webbplatsen ska vara välkomnande, funktionell och tillgänglig.
Medarbetarwebben
Medarbetarwebben tillgodoser vår personals informations- och stödbehov men också presumtiva medarbetare då den till stor del är öppen för externa besökare. Medarbetarwebben är den del av du.se.
På medarbetarwebben finns nyheter, fakta, riktlinjer, instruktioner och praktisk information – innehåll som underlättar din arbetsvardag.
Studentwebben
Studentwebben tillgodoser befintliga studenters informations- och stödbehov som rör deras studietid och är en del av du.se.
Avdelningen för kommunikation ansvarar för högskolans webbplatser. Har du frågor eller förslag? Välkommen att höra av dig!
Innehållsmanual för standardsidor på våra webbplatser
Att skriva för webben på du.se
Använd checklistan för att säkerställa att du följer lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen).
Checklista för webbpublicering
Webborganisation
Arbetet med webborganisationen drivs av webbredaktör och webbsamordnare på avdelningen för kommunikation och syftar till att säkerställa samarbete inom organisationen, få en levande webbplats med hög kvalitet, fokus på användning och målgrupp, ha tydligare roller med tilldelat ansvar och mandat samt att öka kompetensen bland redaktörerna. Syftet med en webborganisation är att:
- Det ska finnas en tydlig fördelning mellan strategisk arbete och dagligt operativt arbete. Det operativa arbetet sker via lokala redaktörer medan det strategiska arbetet ligger hos ingångsredaktörer, webbredaktör och webbsamordnare.
- Arbetsuppgifter och befogenheter ska vara tydliga för alla roller, mandatet ska vara tydligt.
- Antalet lokala redaktörer ska vara begränsat men professionalismen och kunskapen hög.
- Skapa en samsyn och samarbete kring webb och kommunikation samt att få en bred förankring i hela organisationen för webbarbetet, dess möjligheter och utveckling.