Innan du börjar redigera i verktyget
Du behöver vara inloggad på medarbetarwebben för att kunna redigera projekt i verktyget.
För praktiska tips, se gärna instruktionsfilmen. Den ger en översikt över verktygets funktionalitet och ger dig tips för att optimera synligheten för ditt forskningsarbete på webben.
Förbered text, skriv inte direkt i verktyget
Sidan sparas inte automatiskt vid redigering. Förbered därför information om projektet i Word eller liknande, för att undvika att innehåll inte sparas korrekt. Kopiera in innehåll från Word till webbverktyget och spara projekt (längst ner på sidan).
Hantera innehåll i verktyget
Logga in på medarbetarwebben för att redigera projekt i verktyget.
Projektets namn (titel)
Projektets namn anges både på svenska och engelska.
Ingress
Skriv en kort inledande text för projektet, cirka 1–2 meningar.
- Ingressen ska vara max 300 tecken inklusive blanksteg.
- Ingressen ska innehålla en kort populärvetenskaplig introduktion till forskningsprojektets fokus.
- Ingressen står sällan ensam utan visas i stort sett alltid tillsammans med sidrubriken. Du behöver därför inte upprepa sidans rubrik i ingressen.
- Se till att ingressen innehåller nyckelord. Rätt nyckelord hjälper användaren att tidigt avgöra om det är rätt sida.
Projektperiod
Lägg till start- och slutdatum för projektets genomförande.
Populärvetenskaplig projektbeskrivning
Lägg till en beskrivning av projektet på svenska och eventuellt engelska. Skriv en populärvetenskaplig beskrivning som presenterar vetenskapligt material på ett tillgängligt och förståeligt sätt för en bredare publik. Målet är att göra komplex information begriplig utan att kompromissa med dess vetenskapliga noggrannhet. En populärvetenskaplig beskrivning strävar efter att överbrygga klyftan mellan forskningsvärlden och den bredare samhällsgruppen genom att göra vetenskapliga framsteg tillgängliga och intressanta för en bredare målgrupp.
Projektansvarig
Lägg till projektansvarig/projektledare från Högskolan Dalarna eller annat lärosäte.
Projektmedlemmar
Lägg till medlem/medlemmar i projektet från Högskolan Dalarna och/eller externa medlemmar från andra lärosäten.
Finansiering
Lägg till forskningsfinansieringsorgan som stöder projektet. Du kan välja att visa finansiärens logotyp eller finansiärens namn, samt länk till finansiärens webbsida.
De vanligaste finansiärernas logotyper finnas att välja i verktyget. Saknar du en logotyp? Kontakta avdelningen för kommunikation@du.se.
Publikationer
Lägg till publikationer som är relevanta för projektet (om det finns). Skriv enligt följande format: Författarnas efternamn, förnamn, artikelrubrik, var den finns publicerad, år och länk till artikeln i DiVA.
Exempel: ”Dahlberg, Lena, McKee, Kevin, Frank, Amanda, Naseer, Mahwish. A systematic review of longitudinal risk factors for loneliness in older adults, Aging & Mental Health, 2021”
Övrigt
Redigeringsrättigheter för sidan
Projektansvarig kan dela rättigheter till andra projektmedlemmar.
Länkning och lagring av dokument
Det går inte att ladda upp bilder, dokument eller filmer direkt i verktyget. Filerna behöver först laddas upp på en annan webbplats. Sedan lägger du in länkarna under rätt rubrik och fält i verktyget.
Använd och visa ditt forskningsprojekt
När du är nöjd med innehållet, kan du lägga till länken för projektet på din profilsida eller forskargrupps sida.
Visa forskningsprojekt på din personliga profilsida
Forskningsprojekt är en viktig del i presentationen av högskolans forskning. Genom att lägga till ditt projekt blir din forskning sökbar för externa besökare, till exempel forskare och journalister.
Du kan manuellt lista forskningsprojektet på din profilsida. Du uppdaterar din personliga profilsida genom att söka på ditt namn på medarbetarwebben och klicka på "Redigera profil".
Länkar på profilsidan ska visas på följande sätt:
Instruktionsvideo: Så länkar du projekten på din profilsida
Visa forskningsprojekt på din forskargrupps sida
Webbsidorna om forskargrupper finns för att stärka all den forskning som bedrivs inom institutioner och på högskolan. Sidorna finns för att göra det enkelt för externa målgrupper att ta till sig forskargruppers forsknings- och kompetensområden.