Audiovisuellt seminarium gästas av Tommy Falk från Ericsson Experience Lab i Kista har en bakgrund inom audio engineering och digital signal processering. Han har deltagit i utveckling av standarder inom ljud både för överföring, encoding och decoding och återgivning.
Tommy presenterar sitt och Ericssons arbete med immersivt ljud till den nya standarden MPEG-I. Standarden är utvecklad för virtuell och förstärkt verklighet (VR, AR och XR) och syftar till att skapa VR-upplevelser som är naturliga, realistiska och ger en övertygande helhetsupplevelse – inte bara för ögonen, utan även för öronen. Föreställ dig att höra en konsert i VR där du inte är bunden till en enda plats, utan kan röra dig fritt runt konsertsalen, eller en en sändningen av e-sport eller sportevenemang där publiken kan röra sig runt stadion medan de tittar på matchen. Till skillnad från äldre standards som omfattade codec och filformat behöver MPEG-I också beskriva hur ljudet ska spelas upp som en del av standarden för att ljudets spatiala egenskaper ska nå publiken.