Ny avhandling: Digital teknologi och hållbarhet i idrottsundervisning

En ny avhandling från Högskolan Dalarna belyser hur digital teknologi och miljömässig hållbarhet uppfattas och används i idrottslärarutbildningar och i undervisningen i ämnet idrott och hälsa.
Porträttfoto Andreas Isgren Karlsson man utomhus svart jacka röd tröja ler
Andreas Isgren Karlsson disputerade i pedagogiskt arbete den 4 oktober vid Högskolan Dalarna. Privat

Andreas Isgren Karlsson har undersökt hur dessa två områden integreras i både lärarutbildning och skolundervisning och identifierat behovet av tydligare riktlinjer och utbildning för att förbättra implementeringen.

Avhandlingen visar att digital teknologi har fått ett större genomslag i undervisningen än miljömässig hållbarhet, delvis på grund av styrningen genom kursplaner och styrdokument.

– Samtidigt spelar lärares attityder och engagemang en avgörande roll i hur dessa perspektiv faktiskt används i undervisningen. Det krävs engagerade och kunniga lärare för att både digital teknologi och hållbarhetsfrågor ska få genomslag i undervisningen, säger Andreas Isgren Karlsson.

Skillnader mellan digital teknologi och hållbarhet

Studien visar att många lärarstudenter inom idrott och hälsa känner sig oförberedda att använda digital teknologi i praktiken. Bristande möjligheter till praktik och mentorskap under utbildningen gör att de ofta saknar förtroendet och erfarenheten att integrera tekniken i sin undervisning på ett effektivt sätt.

– Digital teknologi uppfattas som något mer konkret och lättare att integrera, medan hållbarhetsfrågor ofta upplevs som mer abstrakta och därför svårare att omsätta i praktiken, förklarar Andreas Isgren Karlsson.

Praktiska rekommendationer

Forskningen ger konkreta exempel på hur digital teknologi och hållbarhetsfrågor kan användas i undervisningen. Genom intervjuer, enkäter och observationer har Andreas Isgren Karlsson identifierat nyckelfaktorer som kan underlätta integrationen. Studien understryker vikten av att skapa tydliga riktlinjer och policyer som kopplar dessa områden till idrottsundervisningen, vilket kan bidra till att utveckla framtida lärare med kunskap och kompetens för att utbilda i hållbarhet och digital teknik.

Avhandlingen kan bidra till att forma framtida policyer och riktlinjer som stärker lärarnas förmåga att hantera dessa viktiga ämnen i sin undervisning.

Läs avhandlingen: Digital technology and environmental sustainability in physical education and physical education teacher education : The enactment of societal movements in educational contexts

Kontakt
Universitetsadjunkt geografi
Senast granskad:
Senast granskad: