Ny avhandling om hur vi talar om och förstår elever

En ny avhandling av Therese Friberg vid Högskolan Dalarna ger en fördjupad förståelse för hur elevers olikheter konstrueras och förstås i skolan, särskilt genom talet om elever som ”svaga” och ”starka”.

Forskningen belyser hur dessa beskrivningar både påverkar och formar synen på elever och deras roll i skolans värld.

– Ett centralt resultat visar att lärare, även om de använder begrepp som ”svaga” och ”starka”, är den grupp som tydligast ifrågasätter och problematiserar detta sätt att förstå elever. Det belyser att dessa beskrivningar inte behöver tas för givna – de kan diskuteras, problematiseras och förändras, säger Therese Friberg, som doktorerat i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.

Studien förklarar att elevers olikheter ofta förstås som en hierarkisk skala med ”svag” och ”stark” på varsin sida av en upplevd normalitet. Hon visar också på ett utvidgat bristperspektiv där vissa elever skuldbeläggs för andras resultat. Det kan i sin tur kan leda till krav på att separera elever, en tanke som historiskt kopplas till idéer om att vissa elever ska skyddas från att ”smittas” av andra.

Avhandlingen bygger på fokusgruppsamtal, analyser av skolpolitiska och opinionsbildande texter, samt intervjuer med lärare. Kombinationen av metoder ger en bred bild av hur uppfattningar om elever skapas både i klassrummet och i samhället i stort.

Therese Friberg är utbildad grund- och gymnasielärare i SO, svenska och tyska, och har en bakgrund inom lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning öppnar för viktiga samtal om hur vi kan tala om elever på sätt som inte begränsar eller skapar onödiga hierarkier.

– Det är viktigt att lärare och beslutsfattare vågar ifrågasätta inarbetade begrepp. Att problematisera hur vi talar om elever är ett steg mot mer inkluderande och rättvisa skolmiljöer, säger Therese Friberg.

Hennes avhandling erbjuder nya perspektiv och verktyg för lärare, skolledare och beslutsfattare som vill förstå och utveckla synen på elever och deras förutsättningar för lärande.

Läs avhandlingen här: Elever som ”svaga” och ”starka” : En studie av elevers olikheter som sociala representationer

Kontakt
Presstjänst
Senast granskad:
Senast granskad: