Magnus Fahlström har lång erfarenhet som lärare i matematik och datavetenskap och har sedan 2010 undervisat vid Högskolan Dalarna. Hans avhandling belyser hur klassrummets kvalitet antingen kan vara möjliggörande eller hindrande för undervisningen. I synnerhet fokuserar han på hur lärare anpassar sina undervisningsmetoder beroende på de fysiska förutsättningarna i rummet.
– När klassrumsmiljön fungerar väl kan lärarna använda hela sin undervisningsrepertoar, säger Magnus Fahlström. Flexibla möbleringsalternativ och god akustik är avgörande för att kunna genomföra gruppdiskussioner och elevaktiva aktiviteter, som annars kan bli begränsade.
Hans forskning visar att lärare ibland tvingas justera sina undervisningsaktiviteter eller helt undvika dem om miljön är bristfällig. Exempelvis kan dålig akustik eller otillräckligt utrymme hindra aktiviteter där elever behöver röra sig eller interagera verbalt.
– I vissa fall kan lärare behöva improvisera och anpassa sina lektioner för att kompensera för brister i miljön, vilket ofta leder till att värdefull undervisningstid går förlorad, säger Magnus Fahlström.
Avhandlingen betonar att lärare ofta känner ett ansvar för att anpassa miljön efter de förutsättningar som finns, men att det kan kräva betydande ansträngningar, som till exempel att anpassa klassrummet för att minska buller eller hitta sätt att underlätta interaktion i trånga utrymmen. Forskningen är viktig för både lärare och beslutsfattare eftersom den understryker behovet av bättre fysiska förutsättningar för att säkerställa att undervisningen kan genomföras på bästa sätt. De modeller och metoder som Magnus har utvecklat och använt kan även användas av andra som är intresserade av och vill studera liknande frågor.
Länk till avhandlingen: Teaching mathematics in a physical environment : Act, react, or avoid? (diva-portal.org)
Fakta: Klassrumsmiljöns påverkan på undervisningen
I sin forskning har Magnus Fahlström identifierat tre typer av undervisningssituationer som kopplas till kvaliteten på klassrumsmiljön:
- Tillräcklig kvalitet: Lärarna kan använda hela sin undervisningsrepertoar och tillämpa de metoder de vet gynnar elevernas lärande.
- Bristande kvalitet: Lärarna tvingas kompensera för brister i miljön genom att justera eller anpassa sina undervisningsaktiviteter.
- Mycket bristande kvalitet: Om miljön innebär stora hinder och kräver för mycket anpassning väljer lärarna ofta att undvika en viss typ av aktivitet helt och hållet.
De mest kritiska aspekterna av klassrumsmiljön är ofta kopplade till elevaktiva situationer med hög interaktion.