Vad handlar din avhandling i huvudsak om?
– Min avhandling handlar om hur studiehandledning på modersmålet i svensk grundskola kan stötta elevers utveckling av både språk och kunskap. Jag fokuserar särskilt på vilket kunskapsinnehåll som studiehandledare och elever behandlar i stöttningen och hur detta genomförs. Dessutom undersöker jag vilka språkliga resurser, såsom namngivna språk i tal och skrift, rörelser mellan dem och i kombination med olika gester, som används för att skapa förståelse av ett visst kunskapsinnehåll.
Hur kom det sig att du valde att fokusera just på detta ämne?
– Studiehandledning är ett värdefullt stöd för nyanlända och övriga andraspråkselever som behöver utveckla sina kunskaper i svenska och i andra skolämnen samtidigt. Myndighetsrapporter visar att dessa elever ofta presterar lågt i den svenska grundskolan. Och skolpersonal saknar ofta kunskap om studiehandledningsverksamheten. Dessutom finns ett stort behov av forskning som belyser studiehandledningens faktiska praktik, särskilt i fråga om interaktion mellan studiehandledare och elever.
Genom att förstå hur elever och studiehandledare använder sina språkliga resurser, kan vi få viktiga insikter om hur både språk- och kunskapsutvecklingen kan ske. Det är just denna förståelse och vilja att bidra till ökad förståelse för studiehandledningen som motiverade mig att genomföra den här studien.
Kan du säga något om dina resultat – och om det var något som förvånade dig?
– Resultaten från min studie visar att stöttning i studiehandledning på många sätt är komplex. Stöttningen är både spontan och dynamisk. Fokus ligger på att hjälpa eleverna att utveckla språk och ämneskunskap, samt uttrycka sina kunskaper på ett sätt som är legitimt inom svensk skola.
Studien visar också att rollerna mellan studiehandledare och elev kan växla, att deltagarna förhandlar kunskapsinnehållet genom att använda olika språkliga resurser i interaktion. Stöttningen innefattar även en emotionell dimension, där studiehandledaren visar omsorg för att stärka elevernas känsla av trygghet och delaktighet i skolan.
Några saker som förvånade mig, var bland annat hur studiehandledare tog sig an lärarrollen för att kompensera för utebliven undervisning. Det var också oväntat att se hur gränserna mellan studiehandledning och undervisning kunde vara otydliga, trots att studiehandledare och lärare har olika roller och uppdrag.
Det var också rörande att se det stora engagemang som studiehandledarna hade för elevernas skolframgång. De fortsatte att ge allt för eleverna, trots att de upplevde att studiehandledningen inte prioriterades på skolan och trots att de arbetade under bristande förutsättningar.
Vad hoppas du att din avhandling ska bidra till?
– Jag hoppas att min avhandling kan bidra till en ökad förståelse för hur viktig studiehandledningen är för elevernas framgång i skolan och för skolornas övergripande resultat. Genom att belysa hur komplex stöttning i studiehandledning är, särskilt i flerspråkiga utbildningssammanhang, vill jag öka medvetenheten om dess betydelse.
Min förhoppning är att dessa insikter ska betona vikten av ett nära samarbete mellan studiehandledare, lärare och rektorer – vilket kan leda till förbättrat stöd för eleverna och stärka deras lärande. Jag hoppas också att avhandlingen kan inspirera till vidare forskning om språkanvändning i studiehandledning.
Vad har du för planer framöver? Och har din avhandling påverkat dig i någon riktning?
– Arbetet med avhandlingen har haft en mycket positiv inverkan på min utveckling som forskare. Det har varit berikande att fördjupa mina kunskaper inom vetenskaplig analys och kritisk granskning av komplexa forskningsområden. Dessutom har jag lärt mig mycket om studiehandledningsverksamheten och insett att det finns så mycket mer att upptäcka inom området. Detta gäller särskilt språklig mångfald, olika elevgrupper, studiehandledares roller och skolors varierande förutsättningar.
Jag ser nu fram emot att påbörja nya forskningsprojekt. Jag ser också fram emot att skriva artiklar där jag kan fortsätta fördjupa mig i intervjumaterialet från min studie. Det är främst material som inte fick utrymme inom ramen för avhandlingens syfte och forskningsfrågor. Jag ser också fram emot att dela med mig av mina insikter från avhandlingen ute på skolor och sprida den kunskap jag har fått fram.
Läs Sofias avhandling: Stöttning för utveckling av språk och kunskap i studiehandledning i svensk grundskola