Avhandlingen fokuserar på hur maktstrukturer påverkar de lokala skolaktörerna. Studien bidrar till förståelsen av styrning inom storskaliga utbildningsreformer genom ett kritiskt perspektiv på hur lokala aktörer positioneras som ”problem” som behöver ”fixas”.
– Jag har skrivit en berättelse ur de lokala aktörernas perspektiv och problematiserar den ensidiga fokuseringen på lokala aktörer som problemet, säger Malin Kronqvist Håård, som har forskat i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.
Malin har en lång bakgrund som gymnasielärare och erfarenhet inom skolutveckling och lärarutbildning. Hennes avhandling bygger på en fallstudie i en svensk kommun, där intervjuer, observationer och dokumentanalys har använts för att undersöka hur skolpersonalens arbete och självkänsla formas av de statliga initiativen.
Avhandlingen är särskilt viktig då forskningen om SBS fortfarande är begränsad, åtta år efter dess införande.
– Studien ger en djupare förståelse för hur maktutövning påverkar skolutvecklingen. Den framhäver vikten av att kritiskt reflektera över rådande diskurser i utbildningspolitiken för att förstå deras påverkan på lokala skolaktörer och deras praktik, säger Malin Kronqvist Håård.
Fakta: Samverkan för bästa skola (SBS)
- Samverkan för bästa skola (SBS) är ett statligt initiativ som lanserades 2015 av den svenska regeringen för att förbättra skolor med låga resultat och ge dem stöd för att höja kvaliteten på undervisningen.
- Programmet syftar till att:
- Höja kunskapsresultaten i skolan
- Öka måluppfyllelsen i förskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Öka likvärdigheten inom och mellan skol- och förskoleenheter.
- SBS innefattar insatser som handledning, kompetensutveckling för lärare och skolledare, samt stöd från högskolor och universitet.