
I studentkårens motivering framhålls hans förmåga att påminna studenterna om att vi alla är mänskliga och att det är okej att inte alltid vara perfekta – en insikt som skapar en trygg och uppmuntrande lärandemiljö.
För ungefär tio år sedan hade Andreas Andersson svårt att föreställa sig själv i en lärarroll. Det var först när han började arbeta som timanställd lärare på högskolan 2016 som han insåg hur givande det är att undervisa. Idag arbetar han inom ämnet bildproduktion och undervisar främst i programmet Film och TV-produktion, där han håller kurser inom tv-produktion och produktionsteknik.
– Mötet med studenter och möjligheten att följa deras utveckling ger mig enorm energi och glädje, säger Andreas Andersson.
För honom är också arbetsmiljön på Högskolan Dalarna en viktig faktor.
– Jag uppskattar att kunna kombinera undervisning inom mitt kunskapsområde med möjligheten att delta i utvecklingen av utbildningarna. Den kreativa miljö som vi har skapat i mediehuset är unik, där vi lärare har etablerat en kultur av nära samarbete med studenterna. Detta nära samarbete skapar en trygghet och trivsel som jag tror är väldigt viktig för studenterna, säger Andreas.
Han betonar också vikten av att aldrig sluta vara nyfiken på nya saker.
– De mest minnesvärda lektionerna är de där jag och studenterna tillsammans utforskar och lär oss. En pedagog måste ha förmåga att se och bemöta varje individ i klassrummet. Det handlar om att skapa en miljö där alla känner sig inkluderade och värdesatta. Att kunna väcka engagemang och nyfikenhet hos studenterna är också avgörande. För mig har det varit viktigt att bygga starka relationer och skapa ett kreativt klassrum med högt i tak, säger Andreas.
Pedagogiska priset delas ut av Dalarnas Studentkår vartannat år i samband med akademisk högtid. Priset är prestigefyllt eftersom det är studenterna själva som utser pristagaren.
– Det är fantastiskt att se en lärare som Andreas Andersson få det pedagogiska priset. Hans engagemang för studenternas lärande är verkligen inspirerande. Han kombinerar tålamod och omtanke med en förmåga att skapa en trygg miljö där studenterna vågar utmana sig själva och växa. Andreas visar att en bra pedagog inte bara handlar om att undervisa, utan om att se varje individ, ställa upp när det behövs och skapa möjligheter för alla att lyckas. Studenterna hyllar honom med all rätt, och det är tydligt att hans pedagogiska insatser gör skillnad, säger Ebba Erkas, kårordförande.
Andreas själv uttrycker sin tacksamhet över utmärkelsen:
– Det är en stor ära och betyder oerhört mycket för mig. Det som gläder mig allra mest är att priset ges utifrån att studenterna nominerar en lärare, vilket gör det till ett extra värdefullt erkännande. Att studenterna uppskattar och värdesätter mitt arbete är ett tydligt kvitto på att jag har lyckats skapa en positiv och stödjande inlärningsmiljö, säger Andreas.
Han kommer att ta emot priset den 21 mars vid Högskolan Dalarnas akademiska högtid.
– Priset fungerar inte bara som en bekräftelse utan också som en motivation att fortsätta utvecklas i min roll som pedagog. Det stärker mitt självförtroende och påminner mig om vikten av att fortsätta att inspirera och stödja studenter i deras utbildningsresa, säger Andreas.
Motivering
Andreas Andersson är en lärare som alltid sätter sina studenter i första rummet genom att vara stöttande, tålmodig och hålla ett glatt humör. Hans pedagogiska förhållningssätt öppnar upp för nya perspektiv och uppmuntrar studenterna att våga prova sina vingar för att nå bättre resultat. Den tid och det engagemang han investerar i sina studenters utbildning höjer undervisningens kvalitet och skapar möjligheter som gynnar deras utveckling. Hans förmåga att omvandla en svår dag till en bättre och hans omtanke om att alla ska förstå innan han går vidare, visar på ett starkt engagemang. Många lovord kan riktas till Andreas, men det mest framträdande är hur han påminner studenterna om att vi alla är mänskliga och att det är okej att inte alltid vara perfekt – en insikt som skapar en trygg och uppmuntrande lärandemiljö. Studenterna är eniga i sin uppfattning, och hans uppmuntran att våga prova sig fram bekräftar att han är en välförtjänt mottagare av det pedagogiska priset.