Jag planerar och genomför uppdragsutbildningar samt skolutvecklingsproceser i förskola/skola på olika nivåer i styrkedjan. Mitt doktorandarbete handlar om förstelärares roll i lokala skolutvecklingsprocesser. Områden: systematiskt kvalitetutvecklingsarbete, jämställdhet, samtalskonst, systemteori.
Utbildad grundskollärare 1 - 7 och har arbetat som det i en kommun samt som utvecklingsledare för förskola och skola på förvaltningen. Jag har en magister i pedagogik, kurser i genuskunskap, skolutveckling m. m. och genomför nu min licenciandutbildning. Jag har arbetat fackligt både kommunalt och statligt.
Jag arbetar mestadels i skolutvecklingsprocesser externt vilket innebär mycket undervisning och processledning. Ibland föreläser jag på de olika lärarprogrammen på Högskolan Dalarna, främst om skolans historia, skolutveckling och kvalitetsarbete samt om skolans styrning.
Embretsen, E-L (2006). Samtalskonst i praktiken. Stockholm: Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund. https://shopcdn2.textalk.se/shop/ws21/49421/art83/170746883-d601b8-LFT1294_Samtalskonst_i_praktiken.pdf