Som proprefekt med inriktning mot forskning leder jag den strategiska utvecklingen av institutionens forskning, vars syfte är att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund. Som professor är jag vetenskaplig ledare i kollegiet och arbetar även i forskarutbildningen och med doktorandhandledning.
Efter disputationen i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet 2011 har jag undervisat i lärarutbildningar och ägnat mig åt forskning vid Högskolan Dalarna. Eftersom min forskning genomförs i ämnet pedagogiskt arbete har jag formulerat syften och besvarat frågor som är aktuella i skolans, förskolans och förskoleklassens verksamheter. I mitt tidigare yrke som grundskollärare har jag undervisat i grundskolan, främst i lågstadiet, i tio år innan jag kom in på den akademiska banan.
Jag undervisar i forskarutbildningen i pedagogiskt arbete, men även i grund- och förskollärarprogrammens språk-, läs- och skrivinriktade kurser samt i uppdragsutbildningar för lärare i olika skolformer. Sedan tidigare har jag en gedigen erfarenhet av kursansvar och undervisning i grundlärarprogrammets svenskdidaktiska kurser, examensarbeteskurser och i kurser i den utbildningsvetenskapliga kärnan. Jag handleder dessutom magisterstuderande och doktorander i pedagogiskt arbete.
Jag forskar tillsammans med svenska och nordiska forskare. I ett forskningsprojekt studerar vi hur läs- och skrivutvecklande undervisning genomförs i olika ämnesområden i förskoleklass och potential att utveckla undervisningen. I andra projekt studerar vi lärarkvalifikationer i matematik- och svenskämnet i årskurs 3 och 6, läsning och läsmotivation i årskurs 6 och 9 samt högläsning och skrivande i förskolan.