Jag undervisar i historia och historiedidaktik på grund- och ämneslärarprogrammen. Min forskning har både varit riktad mot utbildningshistoria och ämnesdidaktik. Jag sitter i Insynsrådet för Statens historiska museer (SHM) och ingår i redaktionskommittén för tidskriften Utbildning & Demokrati.
Under åren 1999-2011 arbetade jag som lärare i historia och samhällskunskap på en gymnasieskola i Västmanland. Därefter har jag, med undantag för min doktorandanställning vid Umeå Universitet (2012-2017), varit anställd på Högskolan Dalarna. I min avhandling undersökte jag vilka innebörder som den förra läroplansreformen (LGr11) kom att få för lärare som undervisade historia i den svenska grundskolans mellanår. Efter disputationen 2017 har jag bl.a. medverkat i två internationella forskningsprojekt, tre regionala PUD-finansierade fou-projekt, och ett VR-finansierat projekt om kontroversiella samhällsfrågor i högstadiets SO-undervisning. Jag har varit lärosätets representant i tankesmedjan HUMTANK, och var under åren 2020-2023 ordförande för Historielärarnas förening (HLF) i Sverige.
Sedan disputationen har jag både ägnat mig åt utbildningshistorisk och samtida ämnesdidaktisk forskning. De dryga tjugotalet texter jag skrivit spänner över olika typer av skolformer (folkskolan, folkskoleseminarier, grundskolan åk 4-6 och 7-9, och gymnasiet), flera olika skolämnen (historia, samhällskunskap och geografi), samt flera olika typer av material (t.ex. lärar- och elevintervjuer, klassrumsobservationer, samtida och historiska läromedelstexter, övningsuppgifter, och andra typer av historiska undervisningsmaterial). I de flesta fall har jag emellertid närmat mig frågan om vad kunskaper i historia (och andra samhällsorienterande ämnen) kan vara. Både ensam och tillsammans med andra forskare, har jag däruti också försökt fördjupa mig i spänningsfältet mellan kunskap betraktad som något förutgivet, eller som något som, i en mer livsvärldsfenomenologisk mening, blir till i mötet mellan någon och något. Påfallande ofta har jag kommit att återvända till min avhandlingens centrala tema: vad är en lärare och vad kan historisk kunskap vara - om skolans kunskapsuppdrag inte enbart förstås som något på förhand givet?