Personlig presentation av Maria Olsson

Docent pedagogiskt arbete
Pedagogiskt arbete 1 Institutionen för lärarutbildning
Fil dr
Pedagogiskt arbete 1 Institutionen för lärarutbildning
Universitetslektor pedagogik
Pedagogiskt arbete 1 Institutionen för lärarutbildning

Jag arbetar inom lärarutbildningen samt med uppdragsutbildning och  forskning.  Mitt arbete rör bland annat frågor om pedagogiskt ledarskap och specialpedagogik.  

Andra profilsidor

Bakgrund

Jag är utbildad lågstadielärare vid lärarhögskolan i Karlstad. Jag har  arbetat i grundskolan i cirka 25 år.

Undervisning

Jag undervisar i lärarprogrammen och har utbildningsansvar för handledarutbildningen inom ramen för Specialpedagogik för lärande.  Jag är också handledare för doktorander.

Programansvar

Kursansvar

Forskning

Jag har ett  särskilt intresse för pedagogiskt ledarskap i förskola och skola,  specialpedagogiska frågor samt aktionsforskning.  Jag är filosofie doktor i specialpedagogik och disputerade  2016  vid specialpedagogiska institutionen i Stockholm  med avhandlingen "Lärares ledarskap som möjliggörande och  begänsande i mötet med 'alla' barn. En deltagarorienterad studie".  Sedan dess har jag arbetat med olika forskningsprojekt rörande tillgängliga miljöer i förskola och grundskola, undervisning i förskolan och tvärprofessionell samverkan för att främja barn 'i risk'. I ett pågående projekt undersöks  Skolverkssatsningen "Samverkan för bästa skola" i förskolan.  Jag är aktiv i aktionsforskingsnätverk och ingår i styrelsen för Swedish Participatory Action Research Community (SPARC).   

Forskningsprojekt

Tillgänglighet (2015-2017).Ett projekt samfinansierat av  SPSM, en kommun och PUD, Högskolan Dalarna. Projektledare: Désirée von Ahlefeld Nisser. Övriga deltagare: Maria Olsson, Gunilla Lindqvist och Mats Lundgren

von Ahlefeld Nisser, D., & Olsson, M. (2018). Förändringsprocesser i förskola och skola belyst genom ett implementeringsperspektiv. Utbildning & Lärande,12(1), 77–94. 

von Ahlefeld Nisser, D., Olsson, M., Lindqvist, G., & Lundgren, M. (2018). Värderingsverktyg för ökad tillgänglighet i förskola och skola – möjligheter och fallgropar i praktiken. Specialpedagogiska skolmyndigheten.

 

Undervisning i förskolan (2017-2020). Ett projekt finansierat av Skolforskningsfonden. Projektledare: Maria Olsson. Övriga deltagare: Elisabeth Lindgren Eneflo och Gunilla Lindqvist

Olsson, M., Lindgren Eneflo, E., & Lindqvist, G. (2020). Undervisning i förskolan – en företeelse i rörelse. Pedagogisk forskning i Sverige, 25(4), 30–56. https://doi.org/10.15626/pfs25.04.02 

Olsson, M., Lindqvist, G., & Lindgren Eneflo, E. (2024). The research circle: a possible utopia? Possibilities and constraints of knowledge development within a research-circle practice. Educational Action Research, 1–18. https://doi.org/10.1080/09650792.2024.2359426

 

Tillsammans för varje barn (2018-2020) . Ett tvärvetenskapligt projekt i samverkan mellan forskningsprofilerna Utbildning och Lärande samt Hälsa och Välfärd, samfinansierat av Högskolan Dalarna och en kommun. Projektledare: Kari Jess (HoV). Övriga deltagare: Maria Olsson (UL), Désirée von Ahlefeld Nisser (UL), Jenny Ericson (HoV) och Eva Randell (HoV). 

Olsson, M. (2024). Risk eller frisk? Tvärprofessionell samverkan för att förebygga att barn i förskola och skola hamnar i svårigheter. Utbildning & Lärande, 18(1). https://doi.org/10.58714/ul.v18i1.13015 

Olsson, M., Ericson, J., von Ahlefeld Nisser, D., & Randell, E. (2023). Between an educational task and an idea for treatment: multiprofessional collaboration for supporting children “at risk” – a coordinator role in pedagogical practice. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2185809

Randell, E., Olsson, M., von Ahlefeld D., & Ericson, J. (2023). A qualitative study of professionals’ experiences and challenges in the early identification of psychosocial concerns in children. Health & Social Care in the Community. https://doi.org/10.1155/2023/9645306 

 

SBS möter förskolan (2022-2023). Ett projekt finansierat av interna medel. Projektledare: Maria Olsson och Maria Fredriksson.

Olsson, M., & Fredriksson, M. (2024). "Vi kallar det skolverkiska": en studie av mötet mellan ett nationellt förbättringsinitiativ och en komplex förskolepraktik. Educare, (2), 134–162. https://doi.org/10.24834/educare.2024.2.1117

 

SBS i förskolor med stora utmaningar

 

Professionellas erfarenheter av en förbättringssatsning för förskolor med stora utmaningar. En lonitudinell studie.

 

 

Publikationer