Jag arbetar inom lärarutbildningen samt med uppdragsutbildning och forskning. Mitt arbete rör bland annat frågor om pedagogiskt ledarskap och specialpedagogik.
Jag är utbildad lågstadielärare vid lärarhögskolan i Karlstad. Jag har arbetat i grundskolan i cirka 25 år.
Jag undervisar i lärarprogrammen och har utbildningsansvar för handledarutbildningen inom ramen för Specialpedagogik för lärande. Jag är också handledare för doktorander.
Jag har ett särskilt intresse för pedagogiskt ledarskap i förskola och skola, specialpedagogiska frågor samt aktionsforskning. Jag är filosofie doktor i specialpedagogik och disputerade 2016 vid specialpedagogiska institutionen i Stockholm med avhandlingen "Lärares ledarskap som möjliggörande och begänsande i mötet med 'alla' barn. En deltagarorienterad studie". Sedan dess har jag arbetat med olika forskningsprojekt rörande tillgängliga miljöer i förskola och grundskola, undervisning i förskolan och tvärprofessionell samverkan för att främja barn 'i risk'. I ett pågående projekt undersöks Skolverkssatsningen "Samverkan för bästa skola" i förskolan. Jag är aktiv i aktionsforskingsnätverk och ingår i styrelsen för Swedish Participatory Action Research Community (SPARC).
Tillgänglighet (2015-2017).Ett projekt samfinansierat av SPSM, en kommun och PUD, Högskolan Dalarna. Projektledare: Désirée von Ahlefeld Nisser. Övriga deltagare: Maria Olsson, Gunilla Lindqvist och Mats Lundgren
von Ahlefeld Nisser, D., & Olsson, M. (2018). Förändringsprocesser i förskola och skola belyst genom ett implementeringsperspektiv. Utbildning & Lärande,12(1), 77–94.
von Ahlefeld Nisser, D., Olsson, M., Lindqvist, G., & Lundgren, M. (2018). Värderingsverktyg för ökad tillgänglighet i förskola och skola – möjligheter och fallgropar i praktiken. Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Undervisning i förskolan (2017-2020). Ett projekt finansierat av Skolforskningsfonden. Projektledare: Maria Olsson. Övriga deltagare: Elisabeth Lindgren Eneflo och Gunilla Lindqvist
Olsson, M., Lindgren Eneflo, E., & Lindqvist, G. (2020). Undervisning i förskolan – en företeelse i rörelse. Pedagogisk forskning i Sverige, 25(4), 30–56. https://doi.org/10.15626/pfs25.04.02
Olsson, M., Lindqvist, G., & Lindgren Eneflo, E. (2024). The research circle: a possible utopia? Possibilities and constraints of knowledge development within a research-circle practice. Educational Action Research, 1–18. https://doi.org/10.1080/09650792.2024.2359426
Tillsammans för varje barn (2018-2020) . Ett tvärvetenskapligt projekt i samverkan mellan forskningsprofilerna Utbildning och Lärande samt Hälsa och Välfärd, samfinansierat av Högskolan Dalarna och en kommun. Projektledare: Kari Jess (HoV). Övriga deltagare: Maria Olsson (UL), Désirée von Ahlefeld Nisser (UL), Jenny Ericson (HoV) och Eva Randell (HoV).
Olsson, M. (2024). Risk eller frisk? Tvärprofessionell samverkan för att förebygga att barn i förskola och skola hamnar i svårigheter. Utbildning & Lärande, 18(1). https://doi.org/10.58714/ul.v18i1.13015
Olsson, M., Ericson, J., von Ahlefeld Nisser, D., & Randell, E. (2023). Between an educational task and an idea for treatment: multiprofessional collaboration for supporting children “at risk” – a coordinator role in pedagogical practice. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2185809
Randell, E., Olsson, M., von Ahlefeld D., & Ericson, J. (2023). A qualitative study of professionals’ experiences and challenges in the early identification of psychosocial concerns in children. Health & Social Care in the Community. https://doi.org/10.1155/2023/9645306
SBS möter förskolan (2022-2023). Ett projekt finansierat av interna medel. Projektledare: Maria Olsson och Maria Fredriksson.
Olsson, M., & Fredriksson, M. (2024). "Vi kallar det skolverkiska": en studie av mötet mellan ett nationellt förbättringsinitiativ och en komplex förskolepraktik. Educare, (2), 134–162. https://doi.org/10.24834/educare.2024.2.1117
SBS i förskolor med stora utmaningar