Jag är fil. dr. i matematikämnets didaktik. Min anställning är fördelad på undervisning i grundskola, undervisning i lärarutbildning och praktiknära forskning tillsammans med lärarkollegor både i grundskola och på Högskolan Dalarna.
Jag disputerade i april 2021 vid Stockholms universitet med en avhandling som bygger på undervisningsutvecklande forskning tillsammans med lärarkollegor i grundskolan. Arbetet genomfördes som ett nätverk av learning studies där jag fungerade som handledare.
Innan disputationen arbetade jag som leg. specialpedagog med starkt intresse för undervisningsdilemman i språkligt heterogena elevgrupper.
I den del av min tjänst som jag undervisar på Högskolan Dalarna är jag mestadels involverad i examensarbeten på olika program, främst i matematikämnets didaktik. Jag har även fungerat som seminarieledare och föreläsare i vetenskapsteorikurser på olika program och i de avslutande kurserna på våra lärarprogram där studenterna arbetar med utvecklingsarbeten i samband med sin sista VFU-kurs.
Mitt forskningsintresse är praktiknära undervisningsutvecklande forskning.
Jag arbetar i två forskningsprojekt som fått finansiering av Skolforskningsinstitutet. Båda projekten innebär nära samarbete med grundskollärare i olika kommuner samt internationellt samarbete med forskare intresserade av det teoretiska ramverket "lärandeverksamhet" för att designa möjligheter att utveckla kollektiva matematiska resonemang i tidig matematikundervisning.
De två forskningsprojekt jag ingår i:
Att göra matematik och naturvetenskap relevant inom undervisning för hållbar utveckling
Problemsituationer, lärandemodeller och undervisningsstrategier (PLUS)