Jorryt van Bommel

Personlig presentation av Jorryt van Bommel

Avdelningsledare
Matematikdidaktik Institutionen för information och teknik
Gästprofessor
Matematikdidaktik Institutionen för information och teknik

Bakgrund

Jorryt van Bommel är sedan september 2023 anställd som gästprofessor i matematikdidaktik vid Högskolan Dalarna. Utöver det arbetar hon vid Karlstads universitet, samt vid Høgskolen i Innlandet i Norge.

 

 

Undervisning

Ingen pågående undervisning

Tidigare:

  • Matematiklärare i Nederländerna, Namibia och Sverige både på grundskolan och gymnasiet.
  • Lärarutbildare matematik: undervisning och kursutveckling av förskollärarutbildningen, grundlärarutbildningen, ämneslärarutbildingen, VAL, Arbetsintegrerad, matematiklyftet, handledarutbildning, doktorandkurser, fortbildningsinsatser. 

Forskning

Främst arbetar Jorryt med ett kompetensutvecklings- och forskningsprojekt 'problemlösning i förskoleklass', där undervisning av matematik i förskoleklass står i fokus. Vidare är hon delaktig i ett VR-finansierat projekt om lärarna på sociala medier, samt ett projekt om utmaningar i matematik på gymnasiet. 

 

Publikationer 2023

Palmér, H., van Bommel, J., & Ebbelind, A. (2023/2024) Lösa och formulera problemuppgifter i matematik. I H. Ackesjö & K Herrlin. (red) Att undervisa barn i skolstartsålder (ss 51-65), Gleerups Utbildning AB. 

Margrain, V., & van Bommel, J. (2023). Assessment and Gifted Discourse in Swedish Early Years Education Steering Documents : The Problem of (In)Visibility. Education Sciences, 13(9), 904–904. https://doi.org/10.3390/educsci13090904
 
Karlsson, J., Liljekvist, Y., & van Bommel, J. (2023). Finding Patterns of Instructional Features Through A Latent Class Analysis. Presented at the European Conference on Educational Research (ECER), Glasgow, August 22-25, 2023. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-94582
 
van Bommel, J., Palmér, H., & Ebbelind, A. (2023). Five minutes : Young students’ understanding of time. Presented at the CERME 13. 10-14 July, 2023. Budapest, Hungary. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-96484
 
Randahl, A.-C., Liljekvist, Y., Olin-Scheller, C., & van Bommel, J. (2023). From authorised visitor to key person – a trajectory of participation in teacher Facebook groups. Education Inquiry, 14(4), 480–495. https://doi.org/10.1080/20004508.2022.2069931
 
Gustafsson, M., van Bommel, J., & Liljekvist, Y. (2023). Resources for planning and teaching mathematics : A Swedish upper-secondary school case study. Journal of Curriculum Studies, 1–19. https://doi.org/10.1080/00220272.2023.2281912
 
Jakobsson, M., van Bommel, J., Randahl, A.-C., & Modig, N. (2023). Semantiska vågor i undervisningen : Likheter och skillnader i skolämnena matematik och samhällskunskap. Utbildning och lärande, 17(2), 59–78. https://doi.org/10.58714/ul.v17i2.15853
 
Palmér, H., & van Bommel, J. (2023). Young Students Exploring Measurement Through Problem Solving and Problem Posing. The Mathematics Educator, 31(1). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-89869
 
van Bommel, J., & Mellroth, E. (2023). Online mathematics enrichment in regular classes. Presented at the NERA, Oslo 15-17 mars, 2023. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-94043
 
van Bommel, J., Bjørnebye, M., & Helseth, A. (2023). Metodiska refleksjoner om design forsknig i barnehagen. Presented at the EMELI, Göteborg, 22-23 mars 2023. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-94044
 
Palmér, H., van Bommel, J., & Ebbelind, A. (2023). Lärares deltagande i praktiknära forskning. Presented at the EMELI, Göteborg, 22-23 mars. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-94045
 
Ebbelind, A., Palmér, H., & van Bommel, J. (2023). How does children’s participation in a problem-solving project affect their view on what it means to be taught and learn mathematics? Presented at the 29th International Mathematical Views Conference (MAVI29), Vercelli, Italy, September 19-22, 2023. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-97602 


Bjørnebye, M., Helseth, A., & van Bommel, J. (2023). Aesthetics in embodied task design in mathematics. Presented at the CERME 13. 10-14 July, 2023. Budapest, Hungary. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-96485
 

Länk till tidigare publikationer (DIVA)

 

Publikationer