Elin Hedman Erikssons väg ut i arbetslivet

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Elin Hedman har i sitt KTP-projekt planerat för och infört digitala system för affärs- och logistikstyrning, inklusive nya processer för ecodriving. Till sin hjälp har hon haft handledare från högskolan, coach från logistikklustret i Gävleborg och medarbetare på företaget.
Elin Hedman Eriksson, här tillsammans med vd Mats Aspemo.
Elin Hedman Eriksson, här tillsammans med vd Mats Aspemo.

 

‒ Det är endast du själv som sätter gränserna för din egen utveckling, möjligheterna känns oändliga! säger Elin Hedman, 26 år från Rättvik, nyexaminerad akademiker från Högskolan Dalarna och projektledare för ett av KTP-projekten hos företaget DalaFrakt AB.

KTP (Knowledge Transfer Partnerships) är en samverkansmodell som Högskolan Dalarna och Högskolan Gävle driver. Den har resulterat i flera givande samarbeten mellan akademin och företag. Företag får hjälp av en nyexaminerad akademiker att utveckla företaget och högskolan får i sin tur viktig kunskap att driva forskning kring.

Elin Hedman Eriksson är nyexaminerad från Industriell Ekonomi på Högskolan Dalarna och började för ett år sedan i ett projekt hos DalaFrakt.

Kan du berätta lite om ditt projekt Elin?
DalaFrakt är ett transportföretag verksamt i Mellansverige med hundratals fordon, stor manlig dominans och stor påverkan på miljön. Liksom i så många andra företag sker administration och planering i manuella äldre system. Jag rekryterades som KTP-projektledare för att arbeta med att se över företagets affärssystem och för att utveckla logistiken. Det handlar om att digitalisera logistikflödena för åkarna inom DalaFrakt - för att på sikt öka kontrollen och effektiviteten i företaget.

Projektet har pågått ett år, om vi tar oss en titt i backspegeln, vad ser vi då?
‒ Jag har med hjälp av handledare från högskolan, coach från logistikklustret i Gävleborg och medarbetare på företaget planerat för och infört digitala system för affärs- och logistikstyrning, inklusive nya processer för ecodriving med en potential på årliga besparingar av cirka 150 miljoner kronor och minskad koldioxidbelastning med mer än 4500 ton/år.

Projektet innefattar ett affärssystembyte och process- och verksamhetsutveckling. Projektet delas upp i två faser där fas ett innebär ett byte av ekonomisystem, där man istället implementerar ett modernt affärssystem, och fas två berör övriga system och då framförallt transportsystem.

Hur är det att arbeta i ett projekt där Högskolan och ett företag samarbetar?
‒ Det är ett mycket bra upplägg där man kommer direkt ut i arbetslivet med en tjänst som är väldigt utvecklande. Företaget får möjlighet till ny kompentens och Högskolan får direkt kontakt och återkoppling ifrån näringslivet – win-win!

Vilken hjälp får du från Högskolan?
‒ Jag får hjälp av en handledare och affärscoach som har en viss tid avsatt varje månad och som finns som stöd. Det finns även möjlighet att bruka alla Högskolans tillgångar i form av labb, informationsbas osv.

Vad är det bästa med KTP?
‒ Det är endast du själv som sätter gränserna för din egen utveckling, möjligheterna känns oändliga!

Skulle du rekommendera KTP för andra?
‒ Ja, är du redo att ta eget ansvar och vill utvecklas är KTP rätt för dig. Du kommer direkt ut i arbetslivet i en roll som är kopplad till din utbildning, med mycket ansvar och med handledare och coach som hjälper dig att skapa trygghet i rollen.

Och så här säger DalaFrakts VD Mats Aspemo om samarbetet:
‒ DalaFrakt har fått nya insikter, kreativitet och utvecklingskraft inympat i bolaget och organisationen genom Elins inträde via KTP.

Se filmen om KTP och DalaFrakt

Lyssna på Podd-avsnitt om DalaFrakt där Elin Hedman Eriksson medverkar och berättar om sitt KTP-projekt

 

Senast granskad:
Senast granskad: