Kursens innehåll och mål
Det övergripande målet med kursen är att deltagaren ska utveckla kunskap om och förståelse för hur styrning och förändringsarbete inom politiskt styrda organisationer påverkar ledares förutsättningar att utveckla och upprätthålla hållbara arbetsplatser ur ett arbetsmiljöperspektiv.
Målgrupp
Chefer med personalansvar (enhetschefer och verksamhetschefer)
Kursen ingår också som kurs 4 i SUD:s ledarskapsprogram.
Upplägg
Studietakt: 25%
Omfattning: 7,5 hp
Plats: Internat (alternativt campus) + digitalt
5-6 obligatoriska träffar.
På kursdagarna varvas föreläsningar med praktiska övningar och diskussioner. Mellan träffarna läses litteratur och deltagarna gör uppgifter kopplade till den egna verksamheten.
Omdömen från tidigare kursdeltagare
Hur skulle du beskriva kursen?
"Kursen har gett mig nya kunskaper och möjlighet att sätta ord på komplexiteten"
Vad var de bästa med kursen?
"Känner att jag fått en djupare förståelse för hur organisation styrs och påverkas och gett mig redskap till att flytta mig närmare ett tillitsbaserat ledarskap"
Nyckelord
Styrlogiker, välfärdsorganisationer, politisk styrning, förändringsarbete, kvalitetsarbete, kommunikation, arbetsmiljö.
Mer om högskolans ledarskapsutbildningar
Högskolans Ledarskapskurser är en resa i personlig utveckling. Många deltagare säger att ”kursen var mycket mer än en kurs”.
Våra ledarskapsutbildningar är förankrade i vetenskapliga teorier, samtidigt som vi lägger vikt vid det vardagliga och erfarenhetsbaserade kunnandet. Det handlar om att få nya kunskaper, men lika mycket om att få träna på och landa de nya kunskaperna i sig själv och sitt ledarskap. Det skapar bestående beteendeförändringar. Ett stöd är erfarenhetsutbyte och nätverk. Att vara ledare kan vara ensamt på många sätt. Under ledarskapskurserna delar deltagarna erfarenheter och reflektioner med varandra, med stor respekt för var och ens kunskap och integritet. Handgripliga verktyg och modeller blandas med diskussioner och praktiska övningar.
Den röda tråden i våra ledarskapskurser är att gruppmedlemmar jobbar intensivt med sig själva och varandra i rollen som ledare; jag som person, jag som ledare, jag som del i gruppen och gruppen som en del i verksamheten. Det är en fråga om personlig utveckling minst lika mycket som kompetensutveckling.