Rektors pedagogiska ledarskap med fokus på förskolans utbildningsuppdrag
Bild: Pixabay
Rektor - en nyckel till kvalitet
Rektor i förskolan har en nyckelfunktion som ledare för den pedagogiska utvecklingen och för förskolans utbildningsuppdrag. Det kan handla om att skapa samsyn kring mål, leda ett gemensamt lärande hos personalen, skapa systematik i kvalitetsarbetet och att organisera och skapa gynnsamma förutsättningar för barns lärande och utveckling utifrån förskolans uppdrag och mål.
Kursen kommer ge dig som deltagare möjlighet att med andra rektorer i förskolan diskutera och reflektera kring bland annat följande områden
*Hur tydliga roller och fördelat ansvar kan bidra till förskolans utveckling och din roll i det arbetet
* Vikten av att som rektor fokusera och avgränsa utvecklingsområden
* Hur du som rektor kan stödja och utmana medarbetarnas arbete med de didaktiska flödena
* Hur du arbetar för struktur och organisering för att möjliggöra delaktighet och gemensamt lärande och hur det påverkar förskolans utveckling
* Vikten av hur du som rektor arbetar för systematik och långsiktighet i utvecklingsarbeten
Kursens innehåll och upplägg
En tydlig koppling till din vardag kommer att finnas under tiden du läser kursen. Du kommer att göra mindre kartläggningar och koppla dessa till vad forskning och beprövad erfarenhet visat. Du kommer bland annat att söka svar på följande frågor
* Vad vet jag om min organisation och vad behöver jag veta mer?
* Vilka strukturer har jag för att arbeta med uppföljning och analys?
* Vilken kultur finns på förskolan för att arbeta med utveckling och lärande? Når arbetet barnen?
* Hur organiserar jag utifrån de förutsättningar jag har?
* Hur leder jag den pedagogiska verksamheten?
Utifrån dina kartläggningar och reflektioner kring din verksamhet kommer du under kursen att skriva ett PM. Ett PM med fokus på vad du får syn på, vad du lär och hur du mot detta ser att utvecklingsarbete skulle kunna planeras och genomföras, samtliga delar med fokus på ditt pedagogiska ledarskap.
Vi kommer att ha 7 träffar under kursen. Tre internatträffar på Dalecarlia i vackra Tällberg och fyra digitala träffar på zoom.
Hösten 2024 |
3 september Digital träff kl. 9-12 |
Kursstart med information om kursen. Tema: Vad vet jag om barns lärande och utveckling på min/a förskolor? |
7–8 oktober INTERNAT |
Tema: Barns lärande och utveckling med stöd av pedagogiskt ledarskap. |
20 november Digital träff kl. 9-12 |
Tema: att synliggöra lärares lärande (lärare= förskollärare, barnskötare) |
Våren 2025 |
22–23/1 INTERNAT |
Tema: Hur leder och organiserar du för kollegialt lärande- från prat till resultat? |
11 mars Digital träff kl. 9-12 |
Fokus skrivande av PM, stöd av varandra och kursledare |
8–9 april INTERNAT |
Tema: Struktur och kultur för utveckling- att leda utvecklingsprocesser |
Maj | Individuell handledning PM |
10 juni Digital träff kl. 13-16 |
Presentation av PM, mindre grupper |
Behörighetskrav och examination
För deltagande krävs Rektorsprogrammet 30 hp.
Vid godkänd kurs ger fortbildningen 7,5 hp på avancerad nivå. För godkänd krävs aktivt deltagande vid träffarna och godkänt PM om det egna pedagogiska ledarskapet.
Kostnad
Huvudman bekostar internat samt litteratur.
Skolverket bekostar utbildningen.
Anmälan
Huvudman anmäler rektor via Skolverkets hemsida. Anmälan är öppen 15 mars – 30 maj.
Efteranmälan kan göras fram till och med 15 augusti. Kontakta kursadministratören, mmw@du.se, för mer information.
Mer info
Kontakta Ulf Nytell tel. 0703–596660, uny@du.se
Utbildningschef Högskolan Dalarna/PUD/SOL
Du kan också besöka vår hemsida
Pedagogiskt utvecklingscentrum Dalarna - PUD - Högskolan Dalarna (du.se)
Kurslitteratur
Vi kommer att använda följande litteratur under kursen, några i sin helhet andra delar ur.
Wallin, E (Red.). (2023). Förskolans systematiska kvalitetsarbete. Utmaningar och möjligheter. Lärarförlaget
Håkansson, J., Sundberg, D (2020). Utmärkt undervisning. Natur och Kultur
Hirsh, Å., Olin, A. (Red). (2021). Skolutveckling i teori och praktik. Gleerups
Gyllander Torkildsen, L., Nehez, J. (2020) Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur
Åsén, G. (red.) (2020). Vad säger forskningen om svensk förskola? Liber
Hildén, E., Löfdahl Hultman, A., (2023). Ledarskap i förändring och behov av ett ansvarsfullt ledarskap som begrepp för framtidens förskola. Artikel, Karlstads universitet
Harris, A. (2018). Distribuerat ledarskap: perspektiv, förutsättningar och möjligheter. (Upplaga1). Lund: Studentlitteratur.