I den årliga idétävlingen Dalarna 24h Innovation Challenge får högskolestudenter 24 timmar på sig att lösa en konkret utmaning som presenteras av ett företag eller en organisation. Målet är att skapa nya idéer som främjar en hållbar utveckling i Dalarna och att öka intresset för innovation, energi, teknik och kommunikation.
Årets utmaning presenterades av Dalarnas nio energibolag och fokuserade på dalfolkets delaktighet i den gröna energiomställningen: Hur kan fler invånare känna att de aktivt kan bidra till lösningen?
Koncept: En årlig händelse där högskolestudenter arbetar intensivt under 24 timmar med en specifik utmaning, presenterad av ett företag eller en organisation.
Innehåll: Workshops, idégenerering, presentationer och prisutdelning.
Språk: Engelska.
Arrangemang: Dalarna Science Park i samarbete med Högskolan Dalarna.
Datum för 2024: Fredag den 12 april till lördag den 13 april.
Uppdragsgivare 2024: Falu Energi & Vatten, Borlänge Energi, Dala Energi, Dalakraft, Hedemora Energi, Malung-Sälens Elverk, Dala Vind, Smedjebacken Energi och Västerbergslagens Energi.
Jury 2024: Jon Norling, VB Elnät; Bengt Östling, Dala Energi; Mats Rönnelid, Högskolan Dalarna; Angelica Ekholm, Dalarna Science Park
1:a pris: Local Artists
Denise Tang, Matus Miglierini och Dhiraj Gyawali.
Idé: I stället för att dölja vindkraftverk, gör dem vackra med hjälp av lokala konstnärer. Till och med så vackra att de kan bli turistattraktioner och därigenom gynna det lokala samhället.
Juryns motivering: En innovativ och enkel lösning som bidrar till att göra något som uppfattas som fult till något som kan upplevas som fint, samtidigt som det skapar en lokal stolthet. Lösningen kan också bidra till att stärka Dalarna som turistlän.
2:a pris: Financial Benefits
Paula Strobel, Kushmi Anuththara Chandrasena och Moritz Kalden.
Idé: Ge människor som bor nära vindkraftverk ekonomisk kompensation till aktiviteter som förbättra det lokala samhället. Allt kan följas digitalt och medborgarna kan vara med och välja vad pengarna ska användas till.
Juryns motivering: En smart visualisering som skapar en demokratisk process och ett engagemang. Idén stärker också den lokala ekonomin.
3:e pris: The Dala Green Warrior
Saron Anteneh Sjödin, Sherin V S och Yasir Imam.
Idé: Kundlojalitetsprogrammet ”The Dala Green Warrior” där elbolagens kunder som använder energi på ett klokt sätt kan erhålla fördelar. I idén ingår också bland annat utbildningar och inspiration.
Juryns motivering: En lösning som skapar engagemang där kunden kan förstå vad de får i form av vinster. Energiföretagen tror också att lösningen kan genomföras gemensamt.
2023 var Hitachi Energy uppdragsgivare för utmaningen: "Hur ska Hitachi Energy i Ludvika attrahera och rekrytera 1000 ingenjörer?" Företaget omsätter årligen 10 miljarder dollar globalt och har ett stort rekryteringsbehov. I det vinnande laget 2023 deltog Balaji Vijayaraj, Miki Hayashi, Anupa Wickramarachchi, Filip Ireblad, Marwan Ali och Abadi Kidanemariam. Motiveringen lyder ”med denna sociala plattform för rekrytering kan Hitachi ta en ledarroll i framtidens lärande. En riktig one-stop-shop-lösning för Hitachi som är både strategisk, teknisk och kreativ”.