Studenter hjälper energibolagen i Dalarna att tänka nytt

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

I helgen avgjordes den andra upplagan av Dalarna 24h Innovation Challenge, eventet där högskolestudenter arbetar ett dygn med en komplex utmaning. I år stod frågor kring den gröna energiomställningen i centrum.
Vinnare 24h Innovation Challenge 2024
Dala Energi

Dalarna 24h Innovation Challenge arrangeras årligen av Dalarna Science Park i samarbete med Högskolan Dalarna. 2024 års utmaning presenterades av Dalarnas nio energibolag och handlar om dalfolkets engagemang för den gröna energiomställningen: vad behövs för att fler invånare ska känna att de själva kan vara en del av lösningen?

"Det kommer att gå fort"

Innovationsledaren Jacob Ode, Dalarna Science Park, konstaterar att eventet innebär en unik och annorlunda upplevelse för alla inblandade.
– Vi bor, äter och arbetar tillsammans under ett helt dygn, så det är en häftig gemenskap som uppstår. I snitt sov deltagarna bara tre timmar vardera.

Den utmaning som studenterna ställdes inför är inte påhittad, utan en högaktuell fråga som energibolagen löpande arbetar med: hur kan engagemanget för den gröna omställningen bli större och vad kan bolagen göra för att öka dalfolkets kunskap och medvetenhet?

Mats Rönnelid är professor i energiteknik vid Högskolan Dalarna och en av medlemmarna i tävlingsjuryn. Han tycker det är bra att studenterna ges chans att komma med nya infallsvinklar.

– Energiomställningen är en gigantisk omdaning av samhället och det kommer att gå fort. Därför är det viktigt med både sociala och tekniska innovationer, så att omställningen inte bromsas utan även blir lustfylld, säger han.

Ny sorts blickfång

Dalarna 24h Innovation Challenge inleddes med en introduktion av utmaningen och en indelning i mindre projektgrupper.  Därefter följde många timmars arbete, varvat med paus för mat, fika, vila och rundpingis, innan det på lördagsförmiddagen var dags att presentera idéerna för tävlingsjuryn. 

– Studenterna har arbetat tillsammans med personer de inte kände sedan tidigare och jag tycker de har varit jättemodiga, säger Erik Tosterud, innovationsledare.

Även representanterna för energibolagen var imponerade över studenterna, både i fråga om inställning och resultat.

– Vi vet att det lokala engagemanget är avgörande för en hållbar framtid och nu har vi fått med oss flera innovativa idéer som vi kan arbeta vidare med, säger Bengt Östling, vd vid Dala Energi.

Tävlingsjuryn valde enhälligt att ge förstapriset till en idé om att omvandla traditionella vindkraftverk till konstverk.

Denise Tang, en av studenterna bakom den vinnande idén, berättar att projektgruppen varken upplevt stress eller press, utan att dygnet bara varit positivt.

– Tack för att vi fick vara med om detta, det var jätteroligt! Vi kände ju inte varandra innan och visste inte vem som var bra på vad, så vi följde processen och gjorde allt tillsammans. Hoppas nu att energibolagen tar vår idé vidare och genomför den.

Vinnare 2024

1:a pris: Local Artists
Denise Tang, Matus Miglierini och Dhiraj Gyawali.

Idé: I stället för att dölja vindkraftverk, gör dem vackra med hjälp av lokala konstnärer. Till och med så vackra att de kan bli turistattraktioner och därigenom gynna det lokala samhället.

Juryns motivering: En innovativ och enkel lösning som bidrar till att göra något som uppfattas som fult till något som kan upplevas som fint, samtidigt som det skapar en lokal stolthet. Lösningen kan också bidra till att stärka Dalarna som turistlän.

2:a pris: Financial Benefits
Paula Strobel, Kushmi Anuththara Chandrasena och Moritz Kalden.

Idé: Ge människor som bor nära vindkraftverk ekonomisk kompensation till aktiviteter som förbättra det lokala samhället. Allt kan följas digitalt och medborgarna kan vara med och välja vad pengarna ska användas till.

Juryns motivering: En smart visualisering som skapar en demokratisk process och ett engagemang. Idén stärker också den lokala ekonomin.

3:e pris: The Dala Green Warrior
Saron Anteneh Sjödin, Sherin V S och Yasir Imam.

Idé: Kundlojalitetsprogrammet ”The Dala Green Warrior” där elbolagens kunder som använder energi på ett klokt sätt kan erhålla fördelar. I idén ingår också bland annat utbildningar och inspiration.

Juryns motivering: En lösning som skapar engagemang där kunden kan förstå vad de får i form av vinster. Energiföretagen tror också att lösningen kan genomföras gemensamt.

Senast granskad:
Senast granskad: