VFU-perioden
Inom VAL genomförs VFU i de allra flesta fall på den skola där studenten är verksam. Under VFU:n ska VAL-studenten ha en VFU-handledare som rektor utser. Det ska i möjligaste mån vara en behörig lärare i det ämne som studenten ska nå examen mot. VFU för en VAL-student är anpassad utifrån att studenten är verksam som lärare men kvalitetsmässigt ska kraven motsvara det som gäller för en lärarstudent på ett reguljärt program.
Vid längre frånvaro måste studenten ta kontakt med undervisande lärare vid Högskolan Dalarna. Vid behov kan VFU:n behöva flyttas till nästkommande termin.
Handledning
Studentens VFU-handledare ansvarar för att handleda studenten under hela VFU-perioden. I detta ingår att studenten får auskultera, att ge studenten stöd i planeringen av undervisningen, att observera studenten i lärarrollen och att tillsammans reflektera kring gjorda erfarenheter. Konkreta situationer problematiseras och diskuteras för att utveckla studentens pedagogiska/didaktiska ledarskap och ge olika perspektiv på yrkesuppdraget och skolans roll i samhället. Handledning kan ske enskilt eller i grupp, i anslutning till lektion eller på annan schemalagd tid. Erforderlig tid måste avsättas för detta. Ett riktmärke är minst en timmes handledning per vecka samt kortare lektionsfeedback/avstämning dagligen.
Samarbete
Kursansvarig på Högskolan Dalarna ansvarar för att kontakta och informera VFU-handledare om kursens upplägg, innehåll, lärandemål och bedömningskriterier. Under VFU:n har skolan och Högskolan Dalarna ett delat utbildningsansvar även om VFU-kurser leds av högskolans seminarieledare. Under kursens gång möts student, VFU-handledare och seminarieledare i trepartssamtal, antingen via ett fysiskt möte eller via webben. Efter kursens slut samråder seminarieledare och VFU-handledare i bedömningen av studentens måluppfyllelse under VFU. Det är viktigt att ta kontakt tidigt i de fall frågor eller tveksamheter uppstår under kursens gång.
Trepartssamtal
Under VFU-perioder genomförs ett trepartssamtal baserat på studentens skriftliga självvärdering. Denna lämnas till både VFU-handledare och seminarieledare i god tid före samtalet. I självvärderingen reflekterar studenten över sin pågående utveckling i relation till kursmålen och examensmålen. I samtalet deltar studenten, VFU-handledaren och seminarieledare. Syftet är att identifiera studentens styrkor såväl som utvecklingsbehov. Om det föreligger risk för ett underkännande i kursen dokumenteras detta och studenten informeras om vilka kursmål som han/hon riskerar att inte nå. Seminarieledaren ansvarar för denna dokumentation.
Bedömning
I kurser ges ett betyg som baseras på allt arbete inom kursen. Efter kursens slut samråder VFU-handledare och seminarieledare kring studentens måluppfyllelse med utgångspunkt i kursens VFU-relaterade bedömningskriterier. Högskolan Dalarnas lärare är alltid ansvariga för examinationen/betygsättningen. Som betyg används skalan Underkänd – Godkänd – Väl godkänd. Genom ett nära samarbete mellan högskolan och VFU-skolan skapas goda förutsättningar för en rättssäker bedömning av studenternas måluppfyllelse.
Underkännande
Om en student får betyget Underkänd på VFU-relaterade mål informerar seminarieledaren kursansvarig och programansvarig för att diskutera åtgärder. Studenten delges skriftligen betyg och motivering baserat på kursens mål och bedömningskriterier. Studenten informeras också om att examinationsrätten för kurser med VFU är begränsad till två tillfällen, vilket betyder att en student endast kan göra om den delen av kursen en gång.
Rutiner
Placering
Studerande inom VAL gör VFU i egen tjänst. Om man mot förmodan inte kan göra den i egen tjänst kan Högskolan Dalarna hjälpa till med placering.
Utvidgad registerkontroll / för student som gör VFU på annan skola
Om studenten ska göra VFU på annan skola än sin ordinarie skola kan det behövas utdrag ur belastningsregistret. I god tid före VFU ska studenter lämna in utdrag ur belastningsregistret från polismyndigheten. Ansökningsblankett finns på polisens webbplats: www.polisen.se Utdraget lämnas till rektor på VFU-skolan. Om utdraget inte lämnas i tid, har skolan rätt att neka studenten till att göra besök, fältstudie eller VFU. Studenten får då göra om momentet vid senare tillfälle för att kunna slutföra kursen.
Sekretess och tystnadsplikt
Känslig information om elever skyddas av bestämmelser i sekretesslagen. Studenter som inhämtar känslig information under VFU har tystnadsplikt och får inte delge andra personer något av det som de tagit del av på skolan. I seminariediskussioner måste uppgifter om till exempel elever och lärare avidentifieras så att ingen kan röja personens identitet. Kommuner kan begära att studenter skriver på sekretessförbindelse.
Samtliga inblandade i en students studier, såväl på Högskolan Dalarna som på VFU-skolan ska värna studentens integritet och inta ett sådant förhållningssätt att ingen information sprids som kan vara till skada för den enskilde studenten.
Försäkring
Alla lärarstudenter omfattas av personskadeförsäkring, vilken även omfattar VFU.
Ersättning för extrakostnader
Högskolan Dalarna ersätter inte utlägg för resor eller boende i samband med VFU.
Ansvarsfördelning
Studenten ansvarar för att:
- kontinuerligt bevaka sin mail
- vid behov lämna registerutdrag i samband med vistelse i skolan
- informera sig om vilka etiska regler och sekretessregler som gäller på skolan
- genomföra VFU i enlighet med kursens upplägg och krav
- hålla god kontakt med sin VFU-skola och meddela eventuellt uppehåll eller avbrott i studierna både till skolan och till Högskolan Dalarna.
Högskolan Dalarnas VFU-samordnare ansvarar för att:
- informera studenterna om VFU och om ansökan om VFU-placering vid programstart
- studenter kopplas till skola tidigt i utbildningen
- vid behov omplacera studenter
- fortlöpande administrera VFU och vara studenterna behjälpliga vid frågor/problem
- samarbeta internt med kursansvariga kring studenters placeringar
Kursansvarig ansvarar för att:
- information om kursen finns tillgänglig på kurssidan i lärplattformen
- information skickas ut till berörda VFU-handledare
- samarbeta med VFU-samordnarna kring studenternas VFU-placeringar
- meddela VFU-samordnarna när information finns om att studenter inte ska läsa eller gör avbrott på kursen
- meddela programansvarig och VFU-samordnare när student underkänns på kurs
Seminarieledare ansvarar för att:
- hålla kontakt med VFU-handledare och studenter i sin seminariegrupp
- trepartssamtal/utvecklingssamtal med student och VFU-handledare genomförs
- dokumentera trepartssamtalet/utvecklingssamtalet när det finns risk för ett underkännande på kursen
- samråda med VFU-handledaren kring bedömning av studenten
- kontakta kursansvarig, examinator och programansvarig om en student riskerar att bli underkänd
- ge studenten skriftlig motivering till betyget
VFU-handledare ansvarar för att:
- ta del av den information som ges om kursens innehåll, mål och bedömningskriterier
- tillsammans med studenten planera för hur VFU:n ska läggas upp på skolan och vad studenten ska ansvara för
- avsätta tid för planering och reflekterande samtal tillsammans med studenten
- ta tidig kontakt med seminarieledare om problem uppstår
- tillsammans med student och seminarieledare genomföra trepartssamtal/utvecklingssamtal
- lämna skriftligt bedömningsunderlag samt delta i samtal kring bedömning med seminarieledaren efter VFU-periodens slut