Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- på grundläggande nivå redogöra för olika vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv
- redogöra för några olika forskningstraditioner och -strategier relevanta för socialt arbete
- redovisa grundläggande kunskaper om olika typer av forskningsdesign
- redovisa grundläggande kunskap om begreppet evidens i relation till socialt arbete
- redogöra för grundläggande principer inom forskningsetik.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa grundläggande förmåga att söka vetenskapliga artiklar i databaser
- visa förmåga att reflektera över några vetenskapsteoretiska och metodologiska aspekter av undersökningar relevanta för socialt arbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa grundläggande förmåga att reflektera över forskningsdesign och vetenskapens betydelse för socialt arbete
- visa grundläggande förmåga att reflektera över styrkor och svagheter med begreppet evidens i socialt arbete
- visa grundläggande förmåga att reflektera över forskningsetiska frågor.
Innehåll
I kursen belyses olika forskningstraditioner och evidensbaserat förhållningssätt
avseende socialt arbete. Vidare introduceras frågor om
vetenskapsteori, forskningsstrategier, forskningsdesign, metodval och
informationssökning.
Examinationsformer
Muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter samt salstentamen.
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier och informationssökning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntliga redovisningar, skriftliga inlämningsuppgifter, salstentamen, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
Kursen motsvarar/överlappar SO1045.