Lärarprofession och didaktik
Mikael Berg Hedström är docent i pedagogiskt arbete och kan svara på frågor om lärarprofession och ämnesdidaktik. Han forskar om undervisningens ämnesinnehåll, metoder och syften. Ett särskilt intresse finns för studieresor till historiska platser och deras pedagogiska värde. Mikael är också intresserad av professionsutveckling för lärare, bland annat med stöd av metaforer.
Madeleine Michaëlsson är docent i utbildningsvetenskap med inriktning mot pedagogiskt arbete och hon kan svara på frågor om ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, samt om lärarutbildning och utbildningshistoria.
Läs- och skrivundervisning i förskola och grundskola
Tarja Alatalo är professor i pedagogiskt arbete och kan svara på frågor om läs- och skrivundervisning i förskola, förskoleklass och grundskolan. Hon forskar tillsammans med svenska forskare om läsning i skolans alla ämnen. Vidare forskar hon om hur läs- och skrivutvecklande undervisning genomförs i olika ämnesområden i förskoleklass och potentialen för att utveckla undervisningen. I ett nordiskt projekt forskar hon om språk-, läs- och skrivpraktiker i förskolan, där högläsning är hennes expertområde.
Nationell bedömning, matematik och etiska aspekter av utbildning
Anette Bagger är professor i pedagogiskt arbete och kan svara på frågor om etiska aspekter av utbildningens styrning och genomförande. Detta framförallt inom matematikundervisning och nationell bedömning i grundskola och anpassad grundskola. Hennes arbete fokuserar aspekter av kvalitet, likvärdighet, tillgänglighet och inkludering.