Nationella forsknings- och utvecklingsnätverket (FoU-nätverket)

Det nationella forsknings- och utvecklingsnätverket (FoU-nätverket) är ett forskningssamarbete särskilt inriktat mot huvudmän, skolor och förskolor med stora utmaningar

Banner

Nätverkets syfte är att ta fram ny kunskap som ska bidra till att förverkliga ambitionen om alla barns och elevers rätt till en likvärdig utbildning.

Syfte och målsättningar

Det övergripandet syftet är att bidra till att förverkliga ambitionen om alla barn och elevers rätt till ändamålsenlig utbildning oavsett skolverksamhetens förutsättningar.

Målsättningen är att kunna erbjuda forskningsbaserad kunskap om och för utvecklingsarbete hos verksamheter med stora utmaningar genom: 

* att stödja en vetenskaplig kraftsamling och framväxten av en gemensam nationell kunskapsnod

* att utveckla kunskap om förutsättningarna för och ett ändamålsenligt stöd till skolverksamheter

* att lägga en grundplatta för en ledande mångvetenskaplig forskningsmiljö inom kunskapsområdet

* att bidra med vetenskapligt stöd och relevans för professionsutbildningar och samverkansinitiativ

Aktörer

I samarbetet ingår förutom Högskolan Dalarna även följande lärosäten: Karlstad universitet, Malmö universitet, Mittuniversitetet och Stockholms universitet (har en koordinerande funktion).

Utlysning av forskningsmedel

Inom ramen för FoU-nätverket utlyses medel för forskningsprojekt för perioden 2023–2025. Forskningen som beviljas bidrag ska vara särskilt inriktad på skolor, fritidshem och förskolor med stora utmaningar. Närmare information om utlysningar och om FOU-nätverket hittar du på Stockholms universitets webbplats:

Skolverksamheter med stora utmaningar

Senast granskad:
Kalendarium

Öppna seminarier

Lärare och forskare på lärosäten såväl som skolhuvudmän är välkomna att delta i de öppna seminarierna.

 

* Gemensam Forskardag FOU-nätverket 29 april

 

* Externt stöd till internt förbättringsarbete – lärdomar från små huvudmän inom Samverkan för bästa skola, 8 maj kl. 8.30–10.00

Senast granskad: