Vill du arbeta som lärare för barn i åldrarna 10-13 år? Du kommer att spela en viktig roll i att stimulera elevernas kunskapsutveckling och personliga mognad. Det är en ålder där det genom givande diskussioner finns möjlighet att väcka elevernas nyfikenhet och engagemang inom deras intresseområden.
Grundlärarprogrammet i två varianter: campus- eller nätbaserad utbildning. I den campusbaserade varianten har du din undervisning i huvudsak på campus i Falun. I den nätbaserade varianten sker det mesta av undervisningen digitalt, men 2–3 gånger per termin kommer du till Falun för obligatorisk undervisning på campus.
Utbildningens innehåll
Programmet omfattar bland annat ämneskunskaper, didaktiska och pedagogiska kunskaper samt kunskaper i ett vetenskapligt förhållningssätt och ledarskap.
De ämnesdidaktiska studierna sätter fokus på lärande och hur lärande organiseras i klassrummet. Utbildningen förbereder dig för undervisning i svenska, matematik och engelska. Dessutom ingår ett av områdena bild, SO eller NO och teknik i programmet.
Studierna i utbildningsvetenskap förbereder för yrkesrollen som lärare. De behandlar bland annat skolans organisation, undervisning, ledarskap, betygsättning och sociala relationer.
Studenter berättar
"Arbetsmarknaden ser väldigt bra ut eftersom det är en stor brist på behöriga lärare."
Att få chansen att bidra till förändring och var anledningarna till att Emelie sökte sig till grundlärarprogrammet. Hon är nu inne i slutskedet av utbildningen som hon läser via nätet.
Programmets kurser
Termin 1
- Skolväsendets historia och samhällsuppdrag, 15 hp
- Svenska, 15 hp
Termin 2
- Matematik, 15 hp
- Didaktik och ledarskap, 15 hp, inklusive VFU 7,5 hp
Termin 3
- Valbara ämnen
- Bild, 30 hp
- Idrott och hälsa, 30 hp
- NO-ämnen och teknik, 30 hp
- SO-ämnen, 30 hp
Termin 4
- Utveckling och lärande, 15 hp, inklusive VFU, 7,5 hp
- Engelska, 15 hp
Termin 5
Termin 6
- Sociala relationer, konflikter och makt, 15 hp, inklusive VFU, 7,5 hp
- Matematik, 15 hp
Termin 7
- Specialpedagogik, pedagogisk dokumentation och bedömning, 7,5 hp
- Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning, 7,5 hp
- Examensarbete del 1, 15 hp
Termin 8
- Examensarbete del 2, 15 hp
- Utvärdering och utvecklingsarbete, 15 hp, inklusive VFU, 7,5 hp
Kontakt med arbetslivet
En del av yrket lär du dig bäst i verksamheten på en skola. De verksamhetsförlagda delarna av utbildningen utgör sammanlagt 20 veckor.
Om du antas till det programtillfället som heter studieort Falun kommer den verksamhetsförlagda utbildningen ske på en skola i regionen eller utanför regionen. I största möjliga mån på en skola nära studentens hemort.
Läs mer om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i Grundlärarprogrammet
Studera eller praktisera utomlands
Studenter kan förlägga studier eller VFU-period utomlands och ska då kontakta programansvarig eller internationaliseringsansvarig för lärarutbildningen för att få information om detta. Första kursen med VFU görs emellertid alltid i Sverige.
VFU/praktik utomlands inom lärarutbildningen
Vad blir du efter utbildningen?
Utbildningen leder till grundlärarexamen och behörighet att undervisa i årskurs 4-6 i idrott och hälsa, svenska, matematik och engelska samt i bild, SO eller NO och teknik. Läs mer om grundlärare i Lärarutbildningsguiden.
Hur ser arbetsmarknaden ut?
Den framtida arbetsmarknaden som lärare ser ljus ut! Om du idag satsar på en lärarutbildning varvat med erfarenheter från yrkeslivet direkt kommer du att ha goda möjligheter till ett meningsfullt, omväxlande och stimulerande yrke som ger dig möjlighet till nya utmaningar och glädjeämnen varje dag.
Examen
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 omfattande 240 högskolepoäng.
Studera vidare
Examen i grundlärarprogrammet öppnar dörren till bland annat vår forskarutbildning i Pedagogiskt arbete och vårt Magisterprogram i pedagogiskt arbete.
Vad betyder forskning för min utbildning?
Flera av Högskolan Dalarnas lärare är forskare och även du som student kan arbeta nära forskare i flera forskningsprojekt. Vi bedriver forskning för att ta fram ny kunskap för att hitta nya lösningar på stora samhällsproblem. Denna kunskap förs sedan vidare ut i utbildningarna för att se till att utbildningarna håller hög kvalitet.