Med utgångspunkt i kursens övergripande mål behandlas frågeställningen Vad är skola och varför har vi den? Den svenska skolans samhällsuppdrag studeras utifrån ett historiskt och internationellt perspektiv. Utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska ståndpunkter och tolkningar betraktas i förhållande till olika samhälleliga kontexter. Grundlärarutbildningens innehåll och ambitioner studeras och sätts i relation till grundskolans organisation och styrning. Demokratibegreppet behandlas och relateras till styrningen av den svenska skolan med särskilt beaktande av idén om en likvärdig skola ur ett barnrättsperspektiv. Med stöd av vetenskapliga begrepp hämtade från kunskapsområden som genus, etnicitet och klass bearbetas några av de grundläggande värden som uttrycks i skolans läroplaner samt i FN:s barnkonvention. Begreppen estetiska lärprocesser och estetiska uttrycksformer diskuteras och prövas praktiskt. Genom en undersökande uppgift i grundskolemiljö introduceras och praktiseras innebörden av vetenskapligt skrivande samt ett vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I lärplattformen Canvas hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetMed utgångspunkt i kursens övergripande mål behandlas frågeställningen Vad är skola och varför har vi den? Den svenska skolans samhällsuppdrag studeras utifrån ett historiskt och internationellt perspektiv. Utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska ståndpunkter och tolkningar betraktas i förhållande till olika samhälleliga kontexter. Grundlärarutbildningens innehåll och ambitioner studeras och sätts i relation till grundskolans organisation och styrning. Demokratibegreppet behandlas och relateras till styrningen av den svenska skolan med särskilt beaktande av idén om en likvärdig skola ur ett barnrättsperspektiv. Med stöd av vetenskapliga begrepp hämtade från kunskapsområden som genus, etnicitet och klass bearbetas några av de grundläggande värden som uttrycks i skolans läroplaner samt i FN:s barnkonvention. Begreppen estetiska lärprocesser och estetiska uttrycksformer diskuteras och prövas praktiskt. Genom en undersökande uppgift i grundskolemiljö introduceras och praktiseras innebörden av vetenskapligt skrivande samt ett vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket.
Kursen har en campusträff på tre dagar i Falun vid terminsstarten.
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I lärplattformen Canvas hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetMed utgångspunkt i kursens övergripande mål behandlas frågeställningen Vad är skola och varför har vi den? Den svenska skolans samhällsuppdrag studeras utifrån ett historiskt och internationellt perspektiv. Utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska ståndpunkter och tolkningar betraktas i förhållande till olika samhälleliga kontexter. Grundlärarutbildningens innehåll och ambitioner studeras och sätts i relation till grundskolans organisation och styrning. Demokratibegreppet behandlas och relateras till styrningen av den svenska skolan med särskilt beaktande av idén om en likvärdig skola ur ett barnrättsperspektiv. Med stöd av vetenskapliga begrepp hämtade från kunskapsområden som genus, etnicitet och klass bearbetas några av de grundläggande värden som uttrycks i skolans läroplaner samt i FN:s barnkonvention. Begreppen estetiska lärprocesser och estetiska uttrycksformer diskuteras och prövas praktiskt. Genom en undersökande uppgift i grundskolemiljö introduceras och praktiseras innebörden av vetenskapligt skrivande samt ett vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I lärplattformen Canvas hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetPå du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.