Kurs PG1053

Skolväsendets historia och samhällsuppdrag - förskoleklass och grundskolan åk 1-6

15 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde:

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla en grundläggande förståelse för i första hand förskoleklassens och grundskolans, men även förskolans och gymnasieskolans, framväxt och position i samhället ur ett utbildningspolitiskt, utbildningsfilosofiskt och läroplansteoretiskt perspektiv. Ett mål är också att den studerande ska utveckla en förståelse för lärarutbildningens framväxt i ett samhälleligt sammanhang. Vidare ska den studerande utveckla förståelse för innebörden i och värdet av ett vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket samt grundläggande förmåga att betrakta skolväsendets samhällsuppdrag ur olika perspektiv.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för framväxten av grundskolan samt ange utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska argument som kan förklara denna framväxt
  • visa kunskap om aktuell politisk styrning och organisation av dagens utbildningsväsende, med särskild tonvikt på grundskolan
  • reflektera över verksamhetens styrdokument i relation till utbildningspolitiska, läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska begrepp
  • visa kännedom om den egna lärarutbildningen som en politisk konstruktion
  • jämföra den svenska grundskolans samhällsuppdrag med andra länders motsvarande uppdrag
  • visa kännedom om estetiska lärprocesser och visa förmåga att använda estetiska uttrycksformer
  • visa förmåga att hantera digitala verktyg i samband med studierna
  • visa förmåga att samverka med medstuderande
  • visa förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
  • visa förmåga att inta ett vetenskapligt förhållningssätt gentemot verksamheten i förskoleklass och grundskola
  • visa grundläggande förmåga i vetenskapligt skrivande