Ny organisation för lärarutbildning: Dialogmöte om remissyttranden

Arbetsgruppen har bjudit in rektorsfunktionen och ansvariga för remissyttrande till möte den 11 september för återkoppling på och dialog om de remissyttranden som getts.

Mellan den 17 juni och den 23 augusti hade institutionerna, verksamhetsstödet, UFN och studentkåren möjlighet att komma med synpunkter på det förslag på ny organisation för lärarutbildning som presenterades för högskolestyrelsen den 13 juni. Remissyttranden inkom från följande:

  • Utbildnings- och forskningsnämnden (UFN)
  • Institutionen för lärarutbildning (ILU)
  • Institutionen för kultur och samhälle (IKS)
  • Institutionen för språk, litteratur och lärande (ISLL)

Remissyttranden från ILU gavs av ämnena matematikdidaktik, naturvetenskap, bild, pedagogiskt arbete samt PUD/lärarutbildningens kansli. Yttrandena lämnades in till arbetsgruppen i sin helhet.

Dialog om och återkoppling på remissyttranden

Arbetsgruppen har bjudit in ansvarig för respektive inkommit yttrande samt rektorsfunktionen till möte den 11 september. Syftet med mötet är återkoppling på och dialog om de remissyttranden som getts på arbetsgruppens förslag på ny organisation för lärarutbildning.

Högskolestyrelsen tar slutligt beslut den 19 september

Högskolestyrelsens beslut gäller den övergripande formen för organisation. En rad områden, såsom exakt placering av kurser och medarbetare och sammansättning och arbetsordning för nämndorganet behöver hanteras i särskild ordning efter att styrelsens beslut är fattat.

Arbetsgruppens uppdrag med att ta fram förslag på ny organisation för lärarutbildning innefattar inte att föreslå förändringar i lärarutbildningens innehåll, inte heller ta ställning till de konsolideringsplaner som samtidigt utreds av andra grupper.

Förslag på ny organisation för lärarutbildning: En matrisorganisation

Förslaget innebär en matrisorganisation, där lärarutbildningens ämnen, kurser och medarbetare finns på samtliga institutioner vilket innebär att det inte längre finns en institution med särskilt ansvar för lärarutbildning. Ett separat lärarutbildningsorgan - en lärarutbildningsnämnd - står i stället för kvalitetsansvar och samordning av lärarutbildningen. Denna nämnd ska vara företrädd i rektors ledningsråd vilket understryker lärarutbildningarnas betydelse.

Ta del av frågor och svar

På sidan Ny organisation för lärarutbildning finns ett avsnitt med frågor och svar att ta del av. 

Tidplan för arbetet

3 april: Högskolestyrelsen ger rektor i uppdrag att genomföra en total översyn av lärarutbildningsområdet med syfte att ta fram en ny organisation för lärarutbildning.
8 april: Rektor beslutar om att ge tillförordnad prorektor uppdraget att sätta samman och leda en arbetsgrupp för att genomföra en genomlysning av lärarutbildningsområdet samt ta fram förslag till ny organisati­­on för lärarutbildningarna.
12 april: Rektor beslutar om arbetsgruppens utformning.
20 maj: Rektors ledningsråd diskuterar förslag på ny organisation för lärarutbildningarna.
13 juni: Förslag till ny organisation för lärarutbildningarna presenteras för högskolestyrelsen. Förslaget ska därefter hanteras som styrelsen beslutar.
17 juni – 23 augusti: Förslaget är ute på intern remissrunda inom högskolan.
Under augusti: Risk-och konsekvensanalyser genomförs.
4 september: MBL-information ges till arbetstagarorganisationerna.
10 september: MBL-information ges till arbetstagarorganisationerna.
11 september: Arbetsgruppen träffar ansvariga för remissyttrande samt rektorsfunktionen för återkoppling på och dialog om remissyttranden.
19 september: Högskolestyrelsen fattar slutligt beslut för förslag på ny organisationsmodell för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna, alltså ramverket för hur lärarutbildningarna ska organiseras.

Om högskolestyrelsen beslutar att förslaget ska genomföras ska ny organisation för lärarutbildning implementeras den 1 januari 2025.

Med reservation för ändringar.

 

Senast granskad:
Senast granskad: