Som en del av Högskolestyrelsens beslut om att omorganisera Högskolan Dalarnas organisation för lärarutbildning avvecklas nuvarande institutionen för lärarutbildning (ILU) och en lärarutbildningsnämnd som ansvarar för kvalitet och samordning av högskolans lärarutbildningar tillsätts. Den nya organisationen gäller från den 1 januari.
För att möjliggöra införande av den nya organisationsmodellen behöver en lärarutbildningsnämnd för ledning och samordning av lärarutbildningarna finnas på plats. Processen med att tillsätta en ordinarie lärarutbildningsnämnd behöver mer tid än vad som är möjligt innan den nya organisationen träder i kraft. Rektor har därför beslutat att en interimistisk – alltså tillfällig – lärarutbildningsnämnd ska tillsättas från den 1 januari 2025 till dess att en ordinarie lärarutbildningsnämnd har utsetts, dock som längst till den 31 december 2025. Interimnämnden kommer att representera olika delar av lärarutbildningen och bestå av:
- Ordförande som även sitter med i rektors ledningsråd
- Två studentrepresentanter, varav en på forskarnivå
- Fyra lärarrepresentanter
- Prefekt alternativt proprefekt från institutioner som har del i lärarutbildningen
- En extern sakkunnig från annat lärosäte
Tillsättning av den interimistiska lärarutbildningsnämnden
- Ordförande utses av rektor.
- Studeranderepresentanter utses av Studentkåren.
- Lärarrepresentanter och extern sakkunnig föreslås av UFN, varpå rektor fattar beslut.
- Respektive prefekt utser ledamot från sin institutionsledning i form av prefekt eller proprefekt.
Den interimistiska lärarutbildningsnämnden får efter nämndens inrättande föreslå rektor viceordförande bland lärarrepresentanterna.
Organisatorisk placering och beslut
Då den interimistiska lärarutbildningsnämnden är en övergångslösning placeras den under UFN för att säkerställa effektiv samordning under övergångsperioden. Den interimistiska lärarutbildningsnämnden fattar beslut kollektivt, vilket skiljer sig mot institutionsledningsråden där prefekt (ordförande) beslutar efter samråd.
Uppdrag för den interimistiska lärarutbildningsnämnden
Den interimistiska lärarutbildningsnämnden kommer att få i uppdrag att se över arbetsordningar, delegationsordning och regler för kollegiala val så att dessa anpassas till den nya organisationsmodellen. Interimnämnden föreslås också ta fram former för samordning av utbildningarna inom lärarutbildningen på såväl strategisk som operativ nivå. Det kan till exempel handla om tillsättning av nödvändiga utskott, mötesformer och frekvens för programansvariga, planering och uppföljning av programutbildningar med mera.
Vad händer nu?
Arbete med att ta fram förslag på medlemmar till den interimistiska lärarutbildningsnämnden inleds av respektive ansvarig funktion. UFN tar fram ett förslag till rektorsbeslut på utnämning av lärarrepresentanter och extern lärosätesrepresentant. UFN tar också i förslaget med de representanter från institutionsledningarna som institutionerna beslutat om liksom studentkårens representanter.
Målsättningen är att en interimistisk lärarutbildningsnämnd ska vara formellt tillsatt i mitten av november.
Varför togs beslutet att ta fram nytt förslag på organisation för lärarutbildning?
Det finns flera orsaker bakom beslutet att ta fram ett nytt förslag på ny organisation för lärarutbildning:
- Slutsatsen av den externa granskningen efter förlorat och uteblivet examenstillstånd för förskollärarutbildning.
- Tvärfunktionellt samarbete har inte fungerat optimalt.
- Svårigheter att rekrytera och behålla chefer.
- Arbetsmiljöproblematik har identifierats och måste åtgärdas.
- Slutsatser från forskningsgranskningen.
Den 19 september 2024 beslutade högskolestyrelsen att ny organisationsmodell för lärarutbildning ska implementeras. Beslutet syftar till att göra lärarutbildningen till hela högskolans angelägenhet och att införandet av en nämnd ska säkerställa fortsatt hög kvalitet i Högskolan Dalarnas lärarutbildning.
Mer bakgrund finns på sidan Ny organisation för lärarutbildning.