I kursen fokuseras det pedagogiska ledarskapet i ett didaktiskt och yrkesetiskt perspektiv. Vidare diskuteras och problematiseras det pedagogiska ledarskapet i ljuset av lärarens yrkesroll i en målstyrd skola. I kursen behandlas teorier om pedagogiskt ledarskap och studenten reflekterar över sin egen undervisning och sin professionsutveckling. Studenten planerar och utvärderar undervisning i sitt ämne kopplat till elevers olika förutsättningar. I kursen studeras aktuella styrdokument ur såväl ett didaktiskt som ett läroplansteoretiskt perspektiv. Studenten ges möjlighet att reflektera över den egna ämneskompetensen i relation till skolans styrdokument. Didaktiska frågor och utmaningar lyfts fram, preciseras och diskuteras.
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Ansluta kringutrustning till din dator, kunna installera program och göra anpassade inställningar på din dator.
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 2 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) är en naturlig del i utbildningen samt nätbaserade möten med ljud och bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet. Användning av mer avancerade program exempelvis simuleringsprogram.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I lärplattformen Canvas hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetI kursen fokuseras det pedagogiska ledarskapet i ett didaktiskt och yrkesetiskt perspektiv. Vidare diskuteras och problematiseras det pedagogiska ledarskapet i ljuset av lärarens yrkesroll i en målstyrd skola. I kursen behandlas teorier om pedagogiskt ledarskap och studenten reflekterar över sin egen undervisning och sin professionsutveckling. Studenten planerar och utvärderar undervisning i sitt ämne kopplat till elevers olika förutsättningar. I kursen studeras aktuella styrdokument ur såväl ett didaktiskt som ett läroplansteoretiskt perspektiv. Studenten ges möjlighet att reflektera över den egna ämneskompetensen i relation till skolans styrdokument. Didaktiska frågor och utmaningar lyfts fram, preciseras och diskuteras.
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Ansluta kringutrustning till din dator, kunna installera program och göra anpassade inställningar på din dator.
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 2 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) är en naturlig del i utbildningen samt nätbaserade möten med ljud och bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet. Användning av mer avancerade program exempelvis simuleringsprogram.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.