Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redovisa och diskutera didaktiska och ämnesdidaktiska teorier och modeller,
- redogöra för olika teorier om pedagogiskt ledarskap i ett didaktiskt och yrkesetiskt perspektiv,
- värdera och argumentera för val av läromedel, såsom läroböcker och digitala lärverktyg, i relation till elevgrupp och ämnesinnehåll,
- kritiskt reflektera över den egna undervisningen i relation till gällande läroplan och i förhållande till olika ämnesdidaktiska och läroplansteoretiska perspektiv,
- redogöra och argumentera för planering och utvärdering av undervisning med hänsyn till skolans styrdokument och elevers olika förutsättningar,
- diskutera och problematisera egna didaktiska val i samband med undervisningsplanering,
- tillgodogöra sig vetenskapliga texter och skriva vetenskapligt samt kommunicera aspekter av didaktik och ledarskap muntligt och skriftligt.
Innehåll
I kursen fokuseras det pedagogiska ledarskapet i ett didaktiskt och yrkesetiskt perspektiv. Vidare diskuteras och problematiseras det pedagogiska ledarskapet i ljuset av lärarens yrkesroll i en målstyrd skola. I kursen behandlas teorier om pedagogiskt ledarskap och studenten reflekterar över sin egen undervisning och sin professionsutveckling. Studenten planerar och utvärderar undervisning i sitt ämne kopplat till elevers olika förutsättningar. I kursen studeras aktuella styrdokument ur såväl ett didaktiskt som ett läroplansteoretiskt perspektiv. Studenten ges möjlighet att reflektera över den egna ämneskompetensen i relation till skolans styrdokument. Didaktiska frågor och utmaningar lyfts fram, preciseras och diskuteras.
Examinationsformer
- Muntlig och skriftlig presentation och diskussion av seminarieuppgifter
- Skriftlig hemtentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Didaktik och ledarskap - VAL - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Antagen till VAL-utbildning
Övrigt
Innehåller obligatorisk campusträff om en till två dagar.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.