I kursen studeras tvärvetenskapliga perspektiv på utveckling och lärande. Elevers utveckling och lärande sätts i relation till teorier om barns uppväxtvillkor med fokus på elevers skiftande kognitiva, sociala, kulturella, miljömässiga och ekonomiska förutsättningar. Vidare möter studenten barns erfarenheter av informations- och kommunikationsteknik relaterat till den pedagogiska verksamheten. I kursen behandlas även barns fysiska utveckling där rörelseutveckling och teorier om kroppsligt lärande lyfts fram samt frågor som är kopplade till identitet och relationer.
Kursens utbildningsvetenskapliga innehåll integreras med den verksamhetsförlagda utbildningen genom att studenten självständigt och med stöd av verksamma lärare planerar, genomför och utvärderar egen undervisning, vilken inbegriper analoga och digitala lärresurser. I samband med den verksamhetsförlagda utbildningen fördjupas ämnesdidaktiska frågor som specifikt rör förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen behandlas även intervju som vetenskaplig metod.
I kursen ingår en obligatorisk campusträff om två dagar.
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn/Canvas) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I lärplattformen Canvas hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetI kursen studeras tvärvetenskapliga perspektiv på utveckling och lärande. Elevers utveckling och lärande sätts i relation till teorier om barns uppväxtvillkor med fokus på elevers skiftande kognitiva, sociala, kulturella, miljömässiga och ekonomiska förutsättningar. Vidare möter studenten barns erfarenheter av informations- och kommunikationsteknik relaterat till den pedagogiska verksamheten. I kursen behandlas även barns fysiska utveckling där rörelseutveckling och teorier om kroppsligt lärande lyfts fram samt frågor som är kopplade till identitet och relationer.
Kursens utbildningsvetenskapliga innehåll integreras med den verksamhetsförlagda utbildningen genom att studenten självständigt och med stöd av verksamma lärare planerar, genomför och utvärderar egen undervisning, vilken inbegriper analoga och digitala lärresurser. I samband med den verksamhetsförlagda utbildningen fördjupas ämnesdidaktiska frågor som specifikt rör förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen behandlas även intervju som vetenskaplig metod.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I lärplattformen Canvas hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetI kursen studeras tvärvetenskapliga perspektiv på utveckling och lärande. Elevers utveckling och lärande sätts i relation till teorier om barns uppväxtvillkor med fokus på elevers skiftande kognitiva, sociala, kulturella, miljömässiga och ekonomiska förutsättningar. Vidare möter studenten barns erfarenheter av informations- och kommunikationsteknik relaterat till den pedagogiska verksamheten. I kursen behandlas även barns fysiska utveckling där rörelseutveckling och teorier om kroppsligt lärande lyfts fram samt frågor som är kopplade till identitet och relationer.
Kursens utbildningsvetenskapliga innehåll integreras med den verksamhetsförlagda utbildningen genom att studenten självständigt och med stöd av verksamma lärare planerar, genomför och utvärderar egen undervisning, vilken inbegriper analoga och digitala lärresurser. I samband med den verksamhetsförlagda utbildningen fördjupas ämnesdidaktiska frågor som specifikt rör förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen behandlas även intervju som vetenskaplig metod.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.