Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- skapa audiovisuella gestaltningar genom att konstruera strukturerade program som tillämpar iteration, selektion, variabler, funktioner och datastrukturer
- använda programspråkets standardbibliotek och hantera datastrukturer och algoritmer för audiovisuellt innehåll i en miljö för kreativ kodning
- utföra grundläggande felsökning av ett program
och använda grundläggande versionshantering - hantera kommunikation med andra audiovisuella verktyg och kontrollenheter via olika digitala standardprotokoll
- skapa interaktiva audiovisuella gestaltningar med hjälp av ett eller flera samverkande verktyg för kreativ kodning.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till kreativ kodning för studenter med bakgrund inom medieproduktion. Den inleds med grundläggande programmeringsövningar i en utvecklingsmiljö som är anpassad för icke-programmerare och audiovisuell gestaltning. Kursen innehåller grundläggande tekniker för programmering genom eget skapande och en orientering i olika kodbibliotek för audiovisuellt kreativ kodning och programmeringsspråk. Programmeringsmiljöerna kan vara delar av ett större ekosystem av verktyg för audiovisuell gestaltning där kreativ kodning kan utöka och omforma verktygen. Kursen avslutas med en specialisering och fördjupning inom tekniker och programmeringsspråk genom ett gestaltande projekt. Den innehåller också grundläggande versionshantering och delning av kod.
Examinationsformer
Kursen examineras både enskilt och i grupp genom:
- praktisk redovisning
- muntlig redovisning
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Övningar: skapa audiovisuella gestaltningar, använda standardbibliotek, felsökning och versionshantering. - 2,5 hp | U–G
- Gestaltningsprojekt: kommunikation med audiovisuella verktyg eller kontrollenheter. - 2,5 hp | U–G
- Interaktivt gestaltningsprojekt: samverkande verktyg. - 2,5 hp | U–G
Behörighet
- Kandidatexamen i musik, ljud- och musikproduktion, komposition, bildproduktion, audiovisuell produktion, grafisk design eller lärarexamen med inriktning mot medieproduktion alternativt kandidatexamen tillsammans med dokumenterad kunskap om och erfarenhet av produktionsprocesser och aktuell teknologi inom ljud- och/eller bildområdet.
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.