Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- problematisera olika sätt att se på skolutveckling utifrån aktuell forskning
- diskutera teorier, metoder och modeller med fokus på faktorer som påverkar olika professioners delaktighet och engagemang i skolutvecklingsarbetets olika delar
- analysera vilka faktorer som främjar respektive försvårar olika professioners delaktighet och engagemang i utvecklingsarbete i den egna lokala kontexten, utifrån de teorier, metoder och modeller som behandlas i kursen
- beskriva och reflektera kring hur rektor kan främja och iscensätta en professionsdriven utveckling i den egna verksamheten.
Innehåll
Kursen behandlar nationell och internationell forskning om skolutveckling vilken diskuteras och problematiseras i relation till deltagarnas egna erfarenheter och lokala kontexter. I kursen undersöks och analyseras förutsättningarna för en professionsdriven utveckling i den egna verksamheten utifrån vad forskning belyst är betydelsefulla faktorer, som exempelvis organisation och struktur samt kultur och förbättringshistorik. En viktig del i detta är hur man som rektor skapar förutsättningar för ett gemensamt förbättringsarbete på vetenskaplig grund som bygger på ett kollegialt lärande och systematisk och kontinuerlig analys av undervisning och måluppfyllelse.
Examinationsformer
- Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande i seminarier vid fysiska träffar/online
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Att främja en professionsdriven verksamhetsutveckling i förskola, skola och fritidshem - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Rektorsprogram 30 hp och därefter ett års dokumenterad arbetslivserfarenhet som rektor/biträdande rektor på minst halvtid samt pågående anställning som rektor eller biträdande rektor inom förskola, skola eller fritidshem
Övrigt
Utbildningen genomförs som en uppdragsutbildning från Skolverket inom ramen för Fortbildning för rektorer (FFR).
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.