Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa teoretiska begrepp för att förklara marknadsföring av platser som turistmål
- redogöra för möjliga roller olika intressenter har i destinationsmarknadsföring
- analysera olika strategier för marknadsföring av destinationer
- kritiskt granska vetenskapliga artiklar inom forskningsområdet destinationsmarknadsföring
- utveckla forskningsfrågor som är tillämpliga för forskning om destinationsmarknadsföring.
Innehåll
Kursen består av två moduler. Den första modulen handlar om destinationsmarknadsföringens kontext samt dess strategier. I modulen behandlas turistdestinationers unika egenskaper och deras innebörder i samband med marknadsföring. Vidare introduceras fallstudier, teorier och strategier för destinationsmarknadsföring. Därtill diskuteras de möjliga roller olika intressenter har i samband med destinationsmarknadsföring. Den andra modulen handlar om forskning kring destinationsmarknadsföring. I modulen läggs fokus på att kritiskt granska vetenskapliga artiklar inom destinationsmarknadsföring, utveckla förmågan att identifiera och på att formulera forskningsfrågor som är relevanta för förståelsen av marknadsföringen av platser som turistmål.
Examinationsformer
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntlig redovisning
- Aktivt deltagande vid seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används A–F.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Destinationsmarknadsföring: kontext och strategier - 3 hp | A–F
- Destinationsmarknadsföring: forskning - 4,5 hp | A–F
Behörighet
- Filosofie kandidatexamen med huvudområde inom samhällsvetenskapligt område samt Engelska 6
Övrigt
Överlappar FÖ3035.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.