Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- uppvisa kännedom om två utvalda huvudtyper av akademiskt skrivande inom språkvetenskap: masteruppsatsen och forskningsartikeln
- demonstrera kunskap om genreanalys med hänvisning till kommunikativa funktioner hos och organisationen av de viktigaste delarna i forskningsskrivande inom engelsk lingvistik, inklusive abstract, introduktionen, litteraturöversikten, metodbeskrivningen, resultaten och sammanfattningen
- analysera strukturen hos och retoriska drag i en talad konferenspresentation, följt av att planera och ge sin egen presentation
- tillämpa konventionerna inom ämnesområdet vad gäller att hänvisa till och integrera andra källor i den egna texten
- kritiskt utvärdera andras vetenskapliga arbete genom att peka på styrkor såväl som svagheter i form av konstruktiv respons
- kommunicera idéer, utveckla argument och diskutera forskningsarbete på ett sätt som visar på en hög grad av kommunikativ kompetens i akademisk engelska i både tal och skrift.
Innehåll
Kursen har som syfte att vidareutveckla studentens
disciplinspecifika kunskap om och färdigheter i akademiskt skrivande och tal
inom engelsk språkvetenskap. Studenten får en överblick över skrivande i forskningssyfte med fokus på typiska strukturer och kommunikativa funktioner i masteruppsatsen
och forskningsartikeln. Kursen behandlar även talad akademisk engelska, med
fokus på konferenspresentationen. De skrivna och talade texttyper som ingår
studeras framför allt ur ett genreanalytiskt perspektiv. Studenterna studerar
och tillämpar konventioner för att hänvisa till primär- och sekundärkällor i
form av språkliga exempel, citat och omskrivningar av andras text. Under
kursens gång vidareutvecklar studenterna sina färdigheter i att använda verktyg
för akademisk skrift och tal på engelska.
Examinationsformer
Kursen examineras genom fortlöpande bedömning av skriftliga och muntliga arbeten och
förberett och aktivt seminariedeltagande.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier. All undervisning sker på engelska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 90 hp i engelska på grundnivå varav 30 hp på grundnivå 2 inklusive en kurs med språkvetenskaplig inriktning (på grundnivå 2) eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs dokumenterad språkfärdighet i engelska i form av något av följande internationella erkända språktest: TOEFL-test, inklusive TWE, med resultatet minst 630 poäng (skriftligt prov), 267 poäng (databaserat prov), 109 poäng (internetbaserat prov); Cambridge Certificate of Proficiency (A eller B); IELTS med resultatet minst 7,5 totalt (och ingen del under 7) eller motsvarande kunskaper