Kursplan

Ledarskap och grupprocesser

Kurskod
GEU2CB
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Entreprenörskap och innovationsteknik (EUN)
Ämnesgrupp
Företagsekonomi
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2019-11-28.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-01-01.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande begrepp, modeller och teoretiska grunder inom ledarskapsområdet för att organisationen ska kunna fungera och prestera (1)
  • redogöra för grundläggande begrepp, modeller och teoretiska grunder inom kunskapsområdet grupprocesser för att gruppen ska kunna fungera och prestera (2)

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • identifiera och analysera grupprocesser och dess påverkan på organisationen (3)
  • kritiskt analysera och reflektera över olika ledarroller och diskutera effekterna av ledarskap för individen och gruppen (4)
  • visa förmåga att kunna göra gruppdynamiska anpassningar och förändringar (5)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa förmåga att inom området ledarskap och grupprocesser göra bedömningar med hänsyn till samhälleliga och etiska aspekter (6)

Innehåll

I kursen behandlas grunderna i ledarskap och grupprocesser med utgångspunkt i entreprenöriella organisationer. Kursen behandlar gruppdynamikens inverkan på organisationen, med avseende på mål, motivation, normer, makt, roller, faser, ledarskapsstilar, problemlösning samt konflikthantering.

Vidare fokuserar kursen på ledarskap och gruppbeteenden. Förutsättningarna och skillnaderna mellan entreprenöriellt och traditionellt ledarskap diskuteras. Olika ledarskapskoncept och teorier förklaras, liksom trender och utvecklingen inom området för att illustrera hur synen på ledarskap har förändrats över tid. En viktig del av kursen behandlar sociala och etiska aspekter av ledarskapet, med särskilt fokus på konflikthantering.

Vidare behandlas hur man formerar effektiva grupper, vilka faktorer som kan hindra gruppen att prestera och hur man kan leda i utveckling. Vidare fokuserar kursen på att reflektera över mellanmänskliga fenomen och faktorer som påverkar gruppdynamiken.

Examinationsformer

Reflektionsprotokoll, 2,5 hp (examinerar mål 1, 2)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 3,5 hp (examinerar mål 3, 4 och 6)
Aktivt deltagande i obligatoriska övningar, 1,5 hp (examinerar mål 5)

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska övningar.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

På de olika delmomenten kan något av följande betyg erhållas:

Reflektionsprotokoll och aktivt deltagande i obligatoriska övningar: U,G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift: U, G, VG

För godkänt betyg på kursen krävs betyget Godkänd på samtliga delmoment. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl Godkänd på individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet