Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för generell teknik i tävlingsgodkända lyft i disciplinerna knäböj, bänkpress samt marklyft
- redogöra för de grundläggande principerna för individanpassning av lyftteknik för bästa möjliga biomekaniska och skadepreventiva utförande i disciplinerna knäböj, bänkpress samt marklyft
- analysera och diskutera tävlingsregler i styrkelyft ur ett domarperspektiv
- analysera styrkelyftsteknik ur aspekterna energieffektivitet, rörelsebana, rörelsetid samt uppfyllande av de formella kraven i tävlingsgodkända lyft
- redogöra för och tillämpa de grundläggande didaktiska modellerna för kunskapsförmedling kring de tekniska aspekterna i de tre tävlingsdisciplinerna för de olika utövarkategorierna
- redogöra för idrotten styrkelyfts betydelse för uppfyllande av hållbarhetsmål 3 (säkerställa hälsa) i FNs Agenda 2030 i det globala, respektive nationella perspektivet
- diskutera
och problematisera idrotten styrkelyfts ansvar för och möjligheter att främja
jämställdhet (hållbarhetsmål 5) och jämlikhet (hållbarhetsmål 10) inom
idrottsutövning och samhället i stort.
Innehåll
I kursen belyses de centrala
momenten i det tekniska utförandet av tävlingsgodkända lyft i disciplinerna
knäböj, bänkpress samt marklyft. Kursen behandlar principer och grunder för
individanpassning av tekniken utifrån individuella förutsättningar, behov och
mål. Tävlingsregler i respektive disciplin analyseras och diskuteras ur
domarens synvinkel. De centrala aspekterna i det tekniska utförandet av
tävlingslyft såsom energieffektivitet, rörelsebana, rörelsetid samt uppfyllande
av de formella kraven belyses och problematiseras. De grundläggande didaktiska
modellerna och deras respektive användningsområden för undervisning i
styrkelyftsteknik behandlas och diskuteras. Idrotten styrkelyfts möjligheter
att bidra till uppfyllande av hållbarhetsmål 3 det globala, respektive
nationella perspektivet diskuteras från flera olika synvinklar med fokus på de
vanligaste folksjukdomarna. Kursen behandlar socioekonomiska och köns- och
genusrelaterade aspekter av jämställt idrottande och allas rätt och möjlighet
att utöva idrott. Idrotten styrkelyfts specifika ansvar och möjligheter att bidra
till ökad jämställdhet och jämlikhet inom idrotten och i samhället i stort
diskuteras med utgångspunkt i FNs globala hållbarhetsmål 5 och 10 samt
Riksidrottsförbundets målsättning för inkluderande idrott och trygga
idrottsmiljöer.
Examinationsformer
Praktiska redovisningar, seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Workshops, praktiska övningar samt föreläsningar och
seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Praktiska redovisningar, seminarier, inlämningsuppgifter, 15 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ges i samarbete med International Powerlifting Federation (IPF).
Kursen kan inte ingå i examen vid Högskolan Dalarna parallellt med Grundläggande judohistoria, judo i samhället och judodidaktik, 15 hp.