Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grunderna i beteendeanalyser och deras tillämpningar,
- redogöra för mental tuffhet och dess betydelse inom idrott,
- tillämpa grunderna i motiverande samtal.
Innehåll
Denna kurs i idrottspsykologi syftar till att ge studenten en praktisk och teoretisk förståelse för hur psykologiska verktyg kan användas för att förbättra idrottsliga prestationer och hantera mentala utmaningar. Kursen fokuserar på tre centrala områden: motiverande samtal, mental tuffhet och beteendeanalys. Genom en kombination av teori och praktiska övningar får studenten chansen att utveckla förmågor som kan tillämpas direkt inom idrottens värld, både för sig själva och för andra, exempelvis som tränare, ledare eller utövare. Kursen ger en bred förståelse för psykologiska faktorer vilka kan påverka prestation och hur man som tränare/coach kan tillämpa verktyg som motiverande samtal, mental tuffhet och beteendeanalys i praktiken. Kursen ger konkreta strategier, exempelvis för att förbättra prestation, hantera press, motivera och stödja andra inom idrotten på ett effektivt sätt.
Examinationsformer
- Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
- Individuell muntlig redovisning
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Beteendeanalys - 3,5 hp | U–G
- Mental tuffhet - 2,0 hp | U–G
- Motiverande samtal - 2,0 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.