Lärandemål
- redogöra för och problematisera, såväl skriftligt som muntligt, matematikdidaktiska forskningsresultat
- kritiskt och självständigt reflektera över egna och andras erfarenheter utifrån matematikdidaktiska källor
- identifiera och redogöra för olika perspektiv på matematik som vetenskap och som skolämne
- analysera och beskriva undervisning, lärande och matematiska kunskaper med matematikdidaktiska begrepp som ingår i kursen
- redogöra för och problematisera matematikundervisning i grundskolans årskurs 7–9 eller gymnasiet i relation till olika perspektiv på lärande
- planera för, problematisera och motivera matematikundervisning för årskurs 7–9 eller gymnasiet utifrån aktuella styrdokument, matematikdidaktiska teorier och undervisningshjälpmedel.
Innehåll
Kursen är en introduktion
till matematikdidaktik som vetenskapsområde och undervisningspraktik. I kursen
behandlas olika perspektiv på matematik som vetenskap och matematik som
skolämne samt kunskap, lärande och undervisning i matematik. Matematikdidaktiska
begrepp studeras och reflekteras kritiskt utifrån vetenskapliga källor, rådande
styrdokument, egna och andras erfarenheter och observationer. Vidare
studeras huvudsakligen förutsättningar för undervisningens organisering utifrån
matematiska kunskapsområden och uppgifter, elevers förkunskaper, klassrumsinteraktion
och klassrumsnormer.
I den muntliga och skriftliga vetenskapliga
processen behandlas kraven på vetenskaplig förankring.
Examinationsformer
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier, fältstudier och obligatoriska studiegruppsarbeten.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
- Seminarier, skriftliga och muntliga redovisningar, inlämningsuppgifter, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Matematik 4 eller Matematik D, Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
För studenter i nätbaserad kurs krävs en väl fungerande nätuppkoppling och verktyg för kommunikation med ljud och bild via internet.
Kursen motsvarar MD1101 och delvis MD1099.