Lärandemål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- visa sådana ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för den egna undervisningen och i relation till verksamhetens mål
- visa förmåga att möta eleverna i den egna undervisningen genom att utgå från elevernas utveckling, intressen och behov (inklusive specialpedagogiska) samt frågor om identitet, sexualitet och relationer
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning utifrån gällande styrdokument, ämnesdidaktiska val och relevant forskning, i syfte att främja alla elevers lärande och utveckling
- visa förmåga att med ett kritiskt förhållningssätt utifrån ämnesdidaktiska och specialpedagogiska överväganden använda digitala resurser i undervisningen samt beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att självständigt och kritiskt analysera, diskutera och reflektera över egen och andras undervisning i relation till utbildning för hållbar utveckling och professionellt lärarskap
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet mänskliga rättigheter, jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv samt grundläggande demokratiska värderingar
- visa förmåga att i överensstämmelse med skolans värdegrund samarbeta och utveckla goda relationer med elever, medarbetare i den pedagogiska verksamheten inklusive APL-handledare och vårdnadshavare
- visa förmåga till etiskt och professionellt förhållningssätt vid bedömning och dokumentation av elevers kunnande samt förmåga att stödjande kommunicera med elever om bedömning
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för elevers lärprocesser samt bidra konstruktivt i det kollegiala samarbetet
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten, självständigt och tillsammans med andra, utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen
Innehåll
I de verksamhetsförlagda studierna möter den studerande professionella utmaningar kopplade till den egna undervisningen och skolans övriga verksamhet. Under kursen tar den studerande ett självständigt helhetsansvar för planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning i det/de undervisningsämne/-n utbildningen avser. Den studerande utvecklar sin förmåga att anpassa och kommunicera undervisningens innehåll och form utifrån elevers varierande behov och förutsättningar samt utvecklar den egna undervisningen med stöd av utvärderingar. Den studerandes egen dokumentation från de verksamhetsförlagda studierna används som underlag för reflektion över den egna utvecklingen i läraryrket samt som stöd för att kunna göra omdömesgilla didaktiska val. Den studerande kopplar sin undervisning till egna och andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten. Den studerande intar ett professionellt lärarskap i arbetet med att aktivt förankra skolans värdegrund. Till exempel kan det innebära att utifrån de grundläggande demokratiska värderingarna hantera diskriminering, kränkande behandling och konflikter. Kursen genomsyras av ett hållbarhetsperspektiv där utbildning för hållbar utveckling finns som en röd tråd.
Examinationsformer
- Verksamhetsförlagd utbildning
- Muntlig och skriftlig presentation och diskussion av uppgifter vid seminarier
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Verksamhetsförlagd utbildning - 10 hp
Förkunskapskrav
- Kvalificerade och relevanta kunskaper för något eller några yrkesämnen inom gymnasieskolan och tre års arbetslivserfarenhet på minst halvtid som lärare inom gymnasieskolans yrkesprogram samt pedagogiskt arbete 10 hp